کاهش قیمت محصولات مدیران خودرو – مالیات سبز چیست؟

طبق آخرین تغییرات ایجاد شده در رتبه بندی مصرف انرژی خودروهای تولید داخل، بیشتر محصولات شرکت مدیران خودرو به دلیل کیفیت بالا و مصرف سوخت بهینه، برای اولین بار با کاهش قیمت مواجه شدند. دلیل اصلی این کاهش قیمت، معافیت های بیشتر در مالیات و عوارض شماره گذاری (مالیات سبز) است که محصولات مدیران خودرو مشمول آن شده اند. از آنجا که بیشتر محصولات مدیران خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۵ و یورو ۵+ را پاس می کنند، در نتیجه از معافیت بیشتری نسبت به رقبا برخوردار شده اند.

مالیات سبز بر اساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، بر اساس ماده ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، نخسین انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. گفتنی است، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و ارتباطی با قیمت کارخانه محصولات خودروسازان ندارد.

بحث مالیات سبز که از ۱۳ دی ماه سال جاری مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.

خودروقیمت (تومان)
ام وی ام ایکس 22 دنده ای اسپرت لاکچری460,000,000
ام وی ام ایکس 22 پرو اکسلنت توربو606,300,000
ام وی ام ایکس 33 اس اتوماتیک اکسلنت اسپرت681,900,000
آریزو 5 توربو714,100,000
آریزو 6 اکسلنت909,400,00
کاهش قیمت میدران خودرو مالیات سبز

ماجرای مالیات جدید خودرو چیست؟

هزینه خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی کشور مشمول مالیات جدیدی به نام مالیات سبز می‌شود. این مالیات سبز بر اساس میزان آلایندگی خودرویی است. هزینه این مالیات جدید متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو متفاوت است. هر خودرو که آلایندگی بیشتری تولید کند درصد اضافه‌تری باید هنگام تحویل خودرو پرداخت کند.

این مالیات خودرو برای همه خودروهای ساخت ایران در نظر گرفته شده است. در مورد خودروی نیسان که آلایندگی بیشتری دارد، حدود یک درصد مالیات علاوه بر یک درصد دیگر مالیات نقل و انتقالات محاسبه می‌شود که حدودا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت با کارخانه ایجاد می‌شود. اختلاف قیمتی این خودرو در آگهی ذکر شده به همین دلیل بوده است.

مالیات‌های اضافه شده بر قیمت خودرو اضافه و در فاکتور هنگام تحویل به مشتری داده می‌شود.

مالیات سبز در ایران

یک تعریف کلی از مالیات عبارتست از : عوارضی که دولت بر انواع و اقسام درامدهای شهروندان خود می بندد و آنها را موظف به پرداخت آنها می کند بخش بزرگی از درآمدهای دولت را تشکیل داده و با اخذ آنها نسب به هزینه این درامدها در کارهای عمرانی و زیر بنایی ، افزایش رفاه عمومی و سلامت جامعه ، کاهش فاصله بین فقیر و غنی اقدام نموده و به اهداف کلان خود در سطح جامعه نزدیک میشود.

تعریف مالیات سبز

این نوع مالیات یکی از مولفه های ایجاد اقتصاد سبز است اقتصاد سبز یعنی اقتصادی که بدون آسیب و ضرر زدن به محیط زیست باشد و برای همین این عوارض از شرکت های دارای آلاینده اخذ می شود تا در زمینه جبران آلاینده ها و حذف آنها مصرف گردد .

آلاینده چیست ؟

آلاینده به هرگونه ماده مضر اعم از گازها ، بخارات ، دود ، گرد وغبار ، مواد شیمیایی ، فیزیکی و بیولوژیک گفته یمشود که پس از ورد به محیط زیست اعم از آب و خام و غیره باعث از بین رفتن آنها یا تغییر کیفیتشان می گردد و سبب می شود از حالت سالم به ناسالم میل پیدا کنند و برای کشاورزی ، مصاورف شهری و غیره قابل استفاده نباشند . برخی شرکت ها مانند پالایشگاهها ، شرکت هایی که فاضلاب تولیدی آنها حاوی مواد شیمیایی و صنعتی است و بسیار دیگر در زمره این صنایع قرار خواهند گرفت و شمول این قانون خواهند شد .

میزان مالیات سبز چقدر است ؟

این نوع عوارض مانند سایر خراج های دیگر در قانون مبلغ مشخصی برایش تعریف شده است و مودیان و مشمولان آن باید در موعد مقرر ان را پرداخت نماید . مالیات سبز  در بهترین حالت یک درصد نرخ فروش و درآمد ناشی از تولید پس از کسر کامل هزینه ها می باشد .

دولت باید پس از دریافت این مالیات آن را در بهبود و ارتقاء محیط زیست و همچنین در از بین بردن آلاینده های زیست محیطی و تکنولوژی های مربوط به آن هزینه نماید تا در یک چرخه منظم و فرایند برنامه ریزی شده محیط زیست سالم و پاکیزه بماند اما متاسفانه دولت ها به خصوص در جهان سوم عموما درامد ناشی از دریافت این نوع مالیات را در کارهای دیگر هزینه کرده و سهم قابل توجهی از آن صرف محیط زیست نمیشود برای همین کشورهای پیشرفته قوانینی تدوین کرده اند تا بتوانند از کشورهای صنعتی و الوده کننده محیط زیست این مبالغ را دریافت و برای محیط زیست مصرف نمایند .

مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *