Warning: Use of undefined constant WP_AUTO_UPDATE_CORE - assumed 'WP_AUTO_UPDATE_CORE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/arrizoclub/public_html/wp-config.php on line 171
چرا خودروسازهای چینی از موتور ۱٫۵ لیتری استفاده می کنند؟ - آریزو کلاب

چرا خودروسازهای چینی از موتور ۱٫۵ لیتری استفاده می کنند؟

موتورهای ۱٫۵ لیتری پای ثابت خودروهای جدید چینی شده اند. در چند سال اخیر تقریباً بیش تر خودروهای چینی مونتاژی با موتور ۱٫۵ لیتری به بازار ایران وارد شده اند، اما علت این قضیه چیست و چرا اکثر آن ها دارای موتوری با این حجم اند؟

از ابتدای ورود خودروهای چینی می دیدیم که بیش تر آن ها دارای موتورهایی با حجم ۲ لیتر، ۱/۸ لیتر و در برخی موارد ۲/۴ لیتر بودند. در این میان، از موتورهای ۱٫۵ لیتری نیز استفاده می شد، اما به کارگیری آن ها در خودروهای هاچ بک و یا سواری های کوچک مانند MVM 315 هاچ بک و صندوق دار بود.

در سال های اخیر با منع واردات خودرو، ورود خودورهای چینی بیش تر از پیش شد و بیش تر آن ها با موتورهای یک و نیم لیتری توربوشارژ و یا تنفس طبیعی به بازار عرضه شدند.

موتور ۱٫۵ لیتری آریزو پرو

علت اصلی استقبال مونتاژکاران از موتورهای ۱٫۵ لیتری چینی چیست؟

علت اصلی این قضیه سفارش گذاری مونتاژکاران داخلی به چینی ها نیست، بلکه خود خودروسازان چینی هستند که محصولات خود را با موتورهای کوچک به بازار خودشان عرضه می کنند و به همین دلیل است که خودروسازان ما گزینه دیگری ندارند و خودروهایی را وارد می کنند که موتورهای کوچک دارند.

چرا خودروسازان چینی از موتورهای ۱٫۵ لیتری استفاده می کنند؟

به کارگیری این موتورها دو علت دارد:

۱- در کشور چین قانونی تصویب شده است که براساس حجم موتور به خودروها مالیات تعلق می گیرد و با توجه به این قانون، مالیات مشخص شده برای موتورهای ۱٫۵ لیتری و کوچک تر بسیار کم و به صرفه است. به همین دلیل اکثر مردم کشور چین خودروهایی با این حجم موتور را می پسندند و خودروسازان نیز برای این که بازار چین را از دست ندهند بیش تر از موتورهایی با حجم کوچک تر و مساوی ۱٫۵ لیتر استفاده می کنند.

۲- علت دیگر این است که علم مهندسی در طراحی موتور به سمتی می رود تا موتورهای کوچک با قدرت و توان بالا طراحی کند که به این جهت گیری Downsizing می گویند. از طرفی، Downsizing یا کوچک کردن موتورها نیز تا حدی ممکن است و کوچک کردن بیش از اندازه آن ها افت توان را برای موتور به همراه دارد. با آزمایش های صورت گرفته در زمینه طراحی موتور، به عدد ۱٫۵ لیتر رسیدند و متوجه شدند با این حجم از موتور می توانند هم توان و گشتاور خوبی را داشته باشند و از طرفی دیگر، آلایندگی هم کم تر می شود.

موتور ۱٫۵ لیتری

چرا موتورهای کم حجم مالیات کم تری دارند؟

علت ارزان تر شدن مالیات چنین خودروهایی این است که مصرف سوخت و میزان آلایندگی های این موتورها کم است و به عبارتی، خودروهایی که این موتورها را دارند جزو کم مصرف ها و پاک ها به شمار می روند. به همین دلیل، از خودروهایی که این موتورها را دارند مالیات کم تری گرفته می شود.

بنابراین خودروسازان ما نیستند که اکثراً چنین موتورهایی را برای خودروهای خود انتخاب می کنند، بلکه مردم چین هستند که خودروهایی با موتورهای کوچک را به خاطر مالیات کم می پسندند و خودروسازان نیز آن ها را سفارش گذاری می کنند تا در ایران مونتاژ کنند.

رفتن به سمت موتورهای ۱٫۵ لیتری چینی بد است یا خوب؟

با توجه به دلایلی که گفته شد، ما ایرانی ها مطیع مردم چین محسوب می شویم، چراکه آن ها موتورهای کوچک را مناسب خود می دانند. البته این قضیه نه بد است و نه خوب، چراکه مهندسان مطرح در زمینه طراحی موتور نیز به این نتیجه رسیده اند که با موتورهای یک و نیم لیتری نیز می توان توان و گشتاورهای خوبی را در صورت پرخوران شدن و تزریق مستقیم سوخت ( GDI ) به دست آورد. از طرفی دیگر، خودروسازی هایی معروف نیز جدیداً از موتورهای کوچک برای خودروهای خود استفاده می کنند و می بینیم که پاسخ خوبی هم گرفته اند. برای مثال، می توان موتور اکوبوست (Eco Boost) فورد را گفت که با حجم کمی که دارد می تواند توان و گشتاور زیادی را تولید کند.  

چینی ها هم با الگوبرداری از خودروسازان معروف به سمت موتورهای کم حجم رفتند. برای مثال، موتور لاماری ایما، جک S5 نیو و فیدلیتی، ۱٫۵ لیتری است و همان طور که می دانیم می توان از این موتورها توان و گشتاورهای خوبی را دریافت کرد که پاسخ‌گوی این خودروها باشد و در شرایط مختلف بتواند کشش مناسب را در اختیار راننده قرار دهد، اما این به معنی برابری موتورهای چینی با موتور خودروسازهای معروف نیست و صددرصد موتورهای چینی کیفیت و توان کم تری نسبت به آن ها دارند.

بنابراین داشتن خودروهایی با موتور یک و نیم لیتری آن قدرها هم بد نیست و اگر از تکنولوژی های جدید در آن استفاده شده باشد می تواند شما را راضی کند و موجب شود از قدرت خودروی خود لذت کافی را ببرید.

بیشتر بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *