Warning: Use of undefined constant WP_AUTO_UPDATE_CORE - assumed 'WP_AUTO_UPDATE_CORE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/arrizoclub/public_html/wp-config.php on line 171
چین در آستانه تبدیل به یک کشور پیشتاز در زمینه صادرات خودرو - آریزو کلاب

چین در آستانه تبدیل به یک کشور پیشتاز در زمینه صادرات خودرو

براساس داده‌های گرد‌آوری‌شده توسط انجمن تولیدکنندگان خودرو چین، این کشور با صادرات 410 هزار خودرو در دو ماه اول سال 2022 که نشانگر رشد 75% است، در آستانه تبدیل به یکی از مهم‌ترین کشورهای صادرکننده خودرو در جهان قرار دارد.

در سال ۲۰۲۱ صادرات خودرو چین با رشد بیش از دوبرابری به بیش از 2 میلیون دستگاه رسید، که آن را به سومین کشور صادرکننده خودرو پس از ژاپن با ۳.۸۲ میلیون دستگاه و آلمان با ۲.۳ میلیون دستگاه تبدیل کرد.

البته این داده‌ها ظرفیت تولید گسترده خارجی که زیربنای حضور جهانی تولیدکنندگان پیشرو مانند تویوتا، فولکس‌واگن و هیوندای-کیا است را در نظر نمی‌گیرد، اما نشان‌دهنده جاه‌طلبی رو به رشد خودروسازان چینی است.

خودروسازان چینی پس از سه سال افت فروش داخلی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، روی فرصت‌های پیشرفت در خارج از کشور متمرکز شده‌اند. پیش از این، آن‌ها تلاش می‌کردند تا فقط پاسخگوی رشد تقاضای بازار داخلی طی دو دهه گذشته از زمان پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 باشند، در حالی که فروش داخلی در سال ۲۰۱۷ به ۲۹ میلیون دستگاه رسید.

تاکنون محور اصلی صادرات چین بازارهای نوظهور به ویژه کشورهای همسایه در آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای ‌لاتین، در راستای طرح کمربند و جاده این کشور بوده‌اند، یعنی مناطقی که هزینه بر کیفیت ارجحیت دارد. در چند سال گذشته، خودروسازان بزرگی مانند سایک موتور، چری، گریت وال موتورز و جیلی مشغول تأسیس شبکه‌های تولید به منظور گسترش حضور خود در این بازارها بوده‌اند.

در دهه گذشته خودروسازان چینی و تأمین‌کنندگان آن‌ها به شدت در زمینه کیفیت محصول و تکنولوژی‌های خانگی سرمایه‌گذاری کردند که باعث شد جایگاه خود در صنعت خودرو را بهبود بخشند. اخیراً، تمرکز آن‌ها بر توسعه امکانات جدید و پیشرو مانند فناوری‌های متصل و خودران و پیشرانه‌های برقی و هیبریدی، فرصت‌های جدیدی را در بازارهای توسعه‌یافته برای آن‌ها فراهم کرده است.

صادرات خودروهای برقی و هیبریدی توسط چین در سال گذشته با رشد چهاربرابری به 310 هزار دستگاه رسید، یعنی زمانی که خودروسازان این کشور بازارهای توسعه‌یافته از جمله اروپا را هدف قرار دادند. اگرچه حدود نیمی از این خودروها در کارخانه گیگافکتوری تسلا در شانگهای تولید شدند، اما استارت‌آپ‌های داخلی مانند نیو، لی آتو و اکسپنگ و خودروسازان معتبرتر از جمله سایک موتور، جیلی، چری و گریت وال نیز در حال آغاز رقابت با برندهای جهانی پیشرو در بازارهای داخلی خودشان هستند.

صادرکنندگان عمده چین

سایک موتور بزرگترین خودروساز چینی و بزرگترین صادرکننده این کشور است. سال گذشته فروش خارجی آن‌ها با رشد %۷۹ به ۶۹۷۰۰۰ خودرو شامل ۵۹۸۰۰۰ خودروی صادراتی و ۹۹۰۰۰ خودروی تولیدشده در کارخانه‌های این شرکت در خارج از کشور رسید. این شرکت در اروپا ۷۳۰۰۰ خودرو با برند MG و مکسوس فروخت که %۴۰ آن‌ها خودروهای برقی و هیبریدی بودند. بریتانیا، فرانسه، آلمان و سوئد بازارهای اصلی این شرکت هستند. سایک موتور قصد دارد در سال ۲۰۲۲ به رکورد فروش ۱۲۰۰۰۰ خودرو در اروپا دست یابد.

سایک موتور بزرگترین خودروساز چینی

چری اتومبیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان چین است، که صادراتش به بازارهای اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای جنوبی در سال گذشته با رشد بیش از %۱۳۶ به ۲۶۹۱۵۴ دستگاه رسید. فروش جهانی این شرکت با رشد %۳۲ به ۹۶۱۹۲۶ خودرو رسید.

گریت وال موتورز ۱۲۸۰۹۹۳ خودرو را در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان به فروش رساند که ۱۴۲۷۹۳ از آن‌ها به مشتریان خارجی عمدتاً در بازارهای آسیا-اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای جنوبی تحویل داده شدند. اگرچه این شرکت از سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ تولید داخلی در تایلند را آغاز کرده‌ است،‌ اما اکثر این محصولات از چین صادر شده‌اند.

چری اتومبیل یکی از بزرگترین صادرکنندگان چین

جیلی در سال گذشته در مجموع 115000 خودرو را عمدتاً به بازارهای توسعه‌یافته مثل اروپا که خودروهای برقی و هیبریدی را در آن‌جا به فروش می‌رساند صادر کرد. این شامل فروش خارجی شرکت‌های تابعه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله محصولات ولوو و پروتون نمی‌شود. جیلی با احتساب فروش داخلی در سال گذشته 1.33 میلیون خودرو را به فروش رساند.

جیلی صادرات خودرو

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *