محصولات جدید مدیران خودرو در سال ۱۴۰۰

به نظر می‌رسد بازار خودروی ایران بعد از یک دوره طولانی رکود آرام آرام به سمت رونق می‌رود. دست‌کم این سیگنالی است که از رژه خودروهای جدیدی که قرار است امسال وارد بازار شوند، دریافت می‌شود. سال ۹۹ خودروسازان کشور توانستند بعد از تحریم‌های سنگین آمریکا تا حدودی اوضاع نابسامان خود را سامان دهند. این فقط مربوط به بالانس درآمد و هزینه‌هایشان نبود. در کنار شرکت‌های خودروساز بزرگ دولتی، شرکت‌های خصوصی در تدارک هستند تا موج جدیدی از محصولات جدید را به دست مشتریان برسانند.سال 1400 مصادف با بیستمین سالگرد فعالیت مدیران خودروست و این شرکت می خواهد سبد محصولات خود را گسترش دهد. شرکت مدیران خودرو  به عنوان سومین شرکت بزرگ خودروسازی کشور در سالهای  اخیر همواره در بازار خودروی فعال بوده است در حالی که تمام برندهای وارداتی ، خودروهای مونتازی و بسیاری از برند های چینی بازار ایران را ترک کرده اند اما شرکت مدیران خودرو قصد دارد تا با ارائه محصولات جدید به راه خود ادامه دهد . در این مقاله به بررسی محصولات جدید مدیران خودرو در سال ۱۴۰۰ می پردازیم.

تیگو 8 پرو

از تابستان 98 بود که خبرهای آمدن چری تیگو 8 به ایران، در میان رسانه‌های کشورمان پیچید. اما این آمدن، آنقدر تاخیر داشت و طولانی شد تا اینکه چری در تابستان 99، نسل دوم تیگو 8 را با نام «چری تیگو 8 پلاس» به بازار چین آورد. بعد از این اتفاق، مدیران خودرو نیز از عرضه و تولید تیگو 8 نسل اول منصرف شد و به سراغ نسل دومش رفت.

نسل جدید چری تیگو 8 پلاس، روی پلتفرم پرحاشیه T1X طراحی شده است. پلتفرمی که مهندسان سابق ب‌ام‌و، جنرال‌موتورز و فورد در توسعه آن کار کرده‌اند. آنطور که شرکت می‌گوید زبان بصری این خودرو پیرو نسل سوم سبک Life in Motion است. به همین دلیل بوده که این خودرو تا حدودی شبیه به دیگر مدل شرکت یعنی چری اکسیدTXL از آب درآمده است.

تیگو 8 با لوگوی mvm

با این حال جلوپنجره چندضلعی با طرح ماتریسی کروم‌رنگ و چراغ‌های جدید، تیگو 8 پلاس را مدرن‌تر از تیگو 8 نسل اول کرده است. در نمای عقب، کاملا مشخص است که چری سرانجام از سبک اتصال چراغ‌های پشتی، دست برداشته. همچنین تعبیه نام CHERY با حروف جدا از هم، حس و حال لوکس‌گرایانه‌ای به آن بخشیده است.

چراغ‌های چری جدید از فناوری AFS یا حرکت هم‌زمان با فرمان استفاده می‌کنند. این فناوری خودرو را قادر می‌سازد تا هنگام پیچیدن تا 15 درجه زاویه داشته باشند. طول، عرض و ارتفاع 4722، 1860 و 1745 میلی‌متری تیگو 8 پلاس حاکی از یک شاسی‌بلند معقول با سایز متوسط است.

چری تیگو 8 نسل اول با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 1.6 لیتری توربو به بازار عرضه می‌شد. برای نسل دوم نیز چری دقیقا از همین موتورها استفاده کرده است. حالا باید دید که مدیران خودرو، کدام موتور را برای تیگو 8 ایران درنظر می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با تیگو 8 مطالعه دو مقاله زیر را از دست ندهید.

تیگو 7 پلاس یا تیگو 7 پرو

نسل دوم چری تیگو 7 که سال 2019 میلادی، در نمایشگاه خودرو گوانگژو و به عنوان مدلی مفهومی رونمایی شده بود، با اندکی تغییرات ظاهری، سرانجام در مدل 2020 فروش آن در بازار چین آغاز شد؛ چری تیگو 7 جدید، که نمایانگر زبان طراحی تازه محصولات شرکت چری است، هم‌اکنون به ایران آمده و مدیران خودرو می‌خواهد در سال 1400، فروش آن را آغاز کند.

نسل اول چری تیگو 7 در سال 2016 معرفی شده بود. سپس چری در سال 2018 اولین فیس لیفت تیگو 7 را معرفی کرد؛ همان خودرویی که مدیران خودرو از تغییرات ظاهری جدیدش صرف نظر کرده و فقط کابین جدیدش را قرض گرفت و با آن تیگو 7 تیپ IE را در پاییز 97 به بازار ایران آورد.

نسل دوم چری تیگو ۷ از لحاظ فرم بدنه و نوع طراحی ظاهری، شیوه‌ای تقریبا محافظه‌کارانه اما جذاب‌ را به خدمت گرفته تا بتواند دایره طرفداران خود را بین اقشار مختلف مشتریان تسری بخشد؛ چراکه شمایل نسل پیشین این خودرو کمی غیرمتعارف جلوه می‌کرد و به همین دلیل نیز گاهی بعضی افراد نسبت به آن انتقاداتی را بر زبان می‌راندند.

چری تیگو ۷ پرو سعی داشته تا شاخصه‌های مورد نظر خانواده‌ها و افراد جوان را به صورت توأمان در قالب چهره‌ای نسبتا قاطع و تا حدی اسپرت به معرض نمایش بگذارد. استفاده از جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های کشیده با حالتی اخم‌آلود و طرح متناسب سپر سبب شده چهره تیگو ۷ پرو تا حد امکان ستیزه‌جویانه و در عین حال همه‌پسند به نظر برسد.

تیگو 7 پلاس

در نمای عقب نیز فرم چراغ‌ها ظاهری مشابه با محصولات جدید شرکت چری پیدا کرده است. چراغ‌ها در پیروی از روند جدیدی که در طراحی شاسی‌بلندهای امروزی اتفاق افتاده، با نواری به یکدیگر متصل شده‌اند. طول نسل جدید چری تیگو 7 برابر با 4.5 متر و فاصله محورهای آن نیز 2.67 متر است.

طراحی فضای داخلی نیز از فرم طراحی با خط مستقیم پیروی می‌کند. رنگ‌آمیزی دورنگ پوشش داخلی به هیجان و تزریق حس هیجان به این محیط کمک بسیاری کرده است.

در مقایسه با نسل فعلی این خودرو، به راحتی می‌توان دریافت که اندازه پنل مرکزی داشبورد بزرگتر شده و از تعداد دکمه‌ها نیز کاسته شده است. از مهمترین امکانات رفاهی موجود در نسل جدید چری تیگو 7 می‌توان به تهویه مطبوع خودکار، ترمز برقی پارک و اتوهولد اشاره کرد.

مشتریان چینی برای چری تیگو 7 جدید، می‌‌توانند دو پیشرانه مختلف را سفارش دهند؛ اولی همان موتور 1.5 لیتری توربوی سابق است که 156 اسب بخار به همراه 230 نیوتن متر را تولید می‌کند. این موتور را می‌توان با گیربکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته دوکلاچه اتومات یا CVT با 9 دنده مجازی سفارش داد.

اما دومین موتور تیگو 7 جدید، از نوع 1.6 لیتری توربوست که فقط با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تحویل مشتریانش می‌شود؛ قدرت این موتور به حدود 197 اسب بخار و گشتاورش نیز به حدود 290 نیوتن متر می‌رسد. حالا باید دید که مدیران خودرو، تیگو 7 جدید را با کدام موتور، به ایران خواهد آورد.

برای آشنایی بیشتر با تیگو 7 پرو مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

تیگو 5 توربو

در خرداد 1400، شرکت مدیران خودرو، فروش محدود تیگو5 توربو را با نام جدید تیپ TE آغاز کرد. قیمت این خودروی جدید 790 میلیون تومان اعلام شد که تقریبا 38 میلیون تومان گران‌تر از تیپ IE است. 

طرفداران چری احتمالا یادشان هست که تیگو5 توربو را نخستین‌بار در سال 97 دیده بودیم که برای تست‌های فنی به ایران آمده بود. ولی در آن زمان، مدیران خودرو برای نگه داشتن بازار تیگو7، علاقه‌ای به فروش تیگو5 توربو نداشت. ولی حالا که هم بازار تیگو5 (با موتور تنفس طبیعی) در خواب زمستانی است، هم تیگو7 به قیمت سرسام‌آوری رسیده و هم کرمان موتور تولید جک S5 نیوفیس را شروع کرده، به نظر می‌رسد زمان خوبی برای عرضه تیگو5 توربو باشد. 

ظاهرا مدیران خودرو در سکوت کامل رسانه‌ای، از پاییز 99 تست‌های آزمایشی نسخه جدید ام‌وی‌ام تیگو 5 توربو را آغاز کرده و هم‌اکنون نیز در حال گرفتن مجوزهای شماره‌گذاری آن است و احتمالا به همین زودی‌ها، فروش آنرا با مدل 1400 آغاز می‌کند.

تیگو 5 توربو
تیگو 5 توربو با آپشن های جدید

تصویر رسمی منتشر شده از ام‌وی‌ام تیگو5 توربو ؛ تصویری است که نشان می‌دهد دو خط رنگی (استریپ لاین) در سرتاسر بدنه تیگو 5 توربو، کشیده شده. البته مدیران خودرو این کار را صرفا برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی انجام داده و در نسخه تولید نهایی تیگو5 توربو، چنین چیزی وجود ندارد. همچنین مطمئن هستیم که تیگو5 توربو فقط در رنگ‌های «مشکی» و «سفید» قابل خریداری خواهد بود.

تیگو 5 توربو مدیران خودرو

نکته جالب دیگر اینکه «سقف پانوراما» که همه انتظار اضافه‌شدنش را به تیگو5 توربو می‌کشیدیم، متاسفانه در این خودروی جدید نیز وجود ندارد. نباید این نکته را هم فراموش کنیم که تیگو 5، از همان ابتدای کارش در ایران، علاقه زیادی به آپشن داشته اما مدیران خودرو برای تیگو5 توربو، فقط ویژگی «فرمان برقی» را به لیست تجهیزات این خودرو افزوده است. 

مشخصات فنی تیگو 5 توربو

چری برای کاهش هزینه‌هایش، ترجیح داده از همان موتور معروف 1.5 لیتری توربوشارژ خود برای تیگو5 توربو استفاده کند؛ موتوری که با کد فنی SQRE14T15C شناخته می‌شود و قبلا هم در تیگو7، آریزو5 توربو و حتی ام‌وی‌ام X55 امتحانش را پس داده بود. با آمدن این موتور جدید، به قدرت و گشتاور تیگو5 به ترتیب 11 اسب بخار و 23 نیوتن متر اضافه می‌شود.

نکته هیجان‌انگیزتر اینکه مدیران خودرو، گیربکس تیگو5 توربو را هم تغییر داده و برای اولین‌بار می‌خواهد از گیربکس CVT با 9 دنده مجازی استفاده کند؛ یعنی همان گیربکسی که هم‌اکنون در آریزو6 هم نصب است.

آریزو 5 توربو جدید

مدیران خودرو بزودی، مونتاژ نسخه فیس‌لیفت شده آریزو5 توربو را در کشورمان آغاز می‌کند. فیس‌لیفت جدید آریزو 5، که در بازار چین با نام آریزو 5 پرو شناخته می‌شود، قرار است فقط در نسخه توربوشارژ به ایران بیاید و تا به امروز، مدیران خودرو هیچ برنامه‌ای برای تولید نسخه تنفس طبیعی آن نداشته است.

آریزو 5 جدید

اما برای آنکه Arrizo 5 PRO را بهتر بشناسیم، باید شما را با تیپ Sport آن آشنا کنیم. چری آریزو5 در سال 2016 به بازار چین آمد و سپس در سال 2016 نیز چری، نسخه جدیدی از آنرا با عنوان تیپ Sport معرفی کرد که فقط در نمای بیرونی، تفاوت‌هایی با نسخه استانداردش داشت.

در سال 2020، چری نسخه فیس‌لیفت تیپ اسپرت را برای اولین‌بار معرفی کرد؛ نسخه‌ای که هرچند تفاوت‌های ظاهری‌اش با تیپ استاندارد در جلوپنجره، کیت بدنه و رینگ‌ها بود اما چری، کابینش را کاملا تغییر داده بود. 

قسمت هیجان‌انگیز چری آریزو5 پرو، کابین جدیدش است؛ البته آنهایی که در سال 2020، چری آریزو5 اسپرت را دیده بودند، دیگر هیجان‌زده نمی‌شوند چراکه به غیر از طراحی مجدد کنسول مرکزی، کابین این دو خودرو، هیچ تفاوتی با هم ندارند. ولی برای آنهایی که تاکنون فقط کابین آریزو5 استاندارد را دیده‌اند، کابین جدید آریزو5 پرو، قطعا جلب توجه می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با آریزو5 پرو مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

ام وی ام X22 پلاس مدیران خودرو

رقابت مدیران خودرو با کرمان موتور، به مرحله جذاب‌تری رسیده است. بعد از آنکه کرمان موتور، کراس‌اور جدید کی‌ام‌سی K7 را به ایران آورد، مدیران خودرو نیز بلافاصله پای چری تیگو7 جدید را به کشورمان باز کرد تا تست‌های فنی‌ و احتمالا مراحل بازاریابی آنرا برای عرضه در سال 1400 انجام دهد. اما جدال این دو شرکت خصوصی، صرفا در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور نیست و حالا به سگمنت کراس‌اورهای کوچک هم رسیده است؛ فیس‌لیفت جدید ام‌وی‌ام X22 برای رقابت با جک S3 نیز بزودی در کشورمان فروخته می‌شود.

x22 plus

 چهره ام وی ام X22 نسب به گذشته کاملاً تغییر کرده و نمای جلویی آن خشن‌تر و به روزتر شده است. چراغ‌های جلویی ام وی ام X22 کشیده و باریک است و در کناره‌های سپر چراغ‌های مه‌شکن دیده می‌شود.

هچنین یک جلوپنجره ۶ ضلعی بزرگ در جلو قرار داده شده که در وسط آن لوگوی MVM قرار داده می‌شود. البته این خودرو در بازارهای جهانی به نام چری تیگو ۳X (یا چری تیگو ۲) عرضه می‌شود که در بازار ایران با نام ام وی ام X22 سال‌ها توسط مدیران خودرو مونتاژ و فروخته شده‌است.

در نمای عقب تغییرات کمتری دیده می‌شود و از همان چراغ‌های قبلی استفاده شده اما زیر سپر از یک دیفیوزر نمایشی استفاده شده که بسیار شبیه به چری تیگو ۵ است.

هنوز مشخص نیست که نمای داخلی و کابین این خودرو تغییری کرده یا نه، اما اگر مدیران خودرو قصد ارایه همان چری تیگو ۳X پلاس را در ایران داشته باشد، قاعدتاً باید با طراحی داشبورد کاملاً جدیدی نیز سر و کار داشته باشیم که نسبت به کابین کنونی تغییراتی زیادی کرده است.

اما مهم‌ترین تغییرات در بخش فنی این خودرو دیده شده است. موتور بکار رفته روی ام وی ام X22 پلاس یک لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با ایکس 22 پلاس مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *