فیدلیتی شاسی بلند چینی با موتور مشابه آریزو 5

تبلیغات خیابانی فیدلیتی

فیدلیتی؛ بعد از دیگنیتی !

در روزهایی که احتمال خداحافظی نام چری از بازار ایران، بیشتر از قبل شده، حالا باخبر شده‌ایم که یکی دیگر از محصولات زیرمجموعه چری، بنام چری جتور X70S برای تست‌های فنی با نام فیدلیتی به جاده‌های ایران آمده است. این موضوع، می‌تواند دلیل دیگری بر این واقعیت باشد که هرچند نام چری درحال خط خوردن از بازار ایران است، اما چری و شرکای ایرانی‌اش، قصد رفتن از کشورمان را ندارند!

به محض ورود جتور به ایران، تصور می‌کردیم که این برند جدید، قرار است بدست مدیران خودرو در ایران معرفی شود. ولی ظاهرا چنین چیزی صحت ندارد.

برخی منابع خبر داده‌اند شرکتی که در پشت‌پرده واردات جتور به ایران ایستاده، بهمن موتور است. همان شرکتی که با مونتاژ دیگنیتی پرایم، همکاری‌اش را با برند دانگ‌فنگ شروع کرده و حالا نیز به سراغ زیرمجموعه لوکس چری رفته است. حالا باید دید که مدیران خودرو چه واکنشی در برابر این موضوع نشان می‌دهد.

فیدلیتی در جاده

جتور، برند لوکس چری در چین

مانند اکثر خودروسازان چینی، چری نیز هم جوینت‌ونچرهای متعددی دارد و هم زیرمجموعه‌های خودروساز دارد. در جوینت‌ونچرها، مهم‌ترین همکاری مشترک چری ابتدا در سال 2007 و با معری برند جدید کوروس (Qoros) به بازار اروپا، شروع شد. در سال 2012 نیز چری جوینت‌ونچری با انگلیسی‌ها بست و توانست انحصار تولید، مونتاژ و عرضه خودروهای جگوار لندرور را در بازار چین، به نام خودش ثبت کند. 

در میان زیرمجموعه‌های چری نیز، برند کوین (Cowin) یکی از قدیمی‌ترین زیرمجموعه‌های چری محسوب می‌شود که البته در این روزها، فروش بسیار محدودی داشته و خط تولید اکثر محصولاتش در بازار چین متوقف شده است.

دومین زیرمجموعه مهم این شرکت، برند لوکس چری اکسید (Exeed) است که از سال 2018، محصولاتش را به بازارهای صادراتی فرستاده و همچنان نیز درحال معرفی خودروهای به‌روز و مدرن است.

سومین زیرمجموعه مهم این شرکت، که به فاصله کوتاهی بعد از چری اکسید از راه رسید، برند نیمه‌لوکسی بنام چری جتور (Jetour) است که در ژانویه 2018 رسما به بازار چین معرفی شد. البته جتور برخلاف اکسید، فعلا قرار نیست در بازارهای خارجی فروخته شود و چری نیز تمام تمرکزش را برای فروش هرچه بیشتر جتور، در بازار چین معطوف کرده است.

فیدلیتی؛ اولین کراس اور جتور

چری در همان مراسمی که از برند جدید جتور رونمایی کرد، از اولین محصول این برند، یعنی جتور X70 هم پرده برداشت. عجله چری برای عرضه جتور X70 آنقدر زیاد بود که خیلی زود، تولیدش را در کارخانه هنان (Henan) شروع کرد و نهایتا در اواسط سال 2018 نیز جتور X70 را به خیابان‌های چین فرستاد.

با اینکه چری گفته می‌خواهد جتور X60 را هم در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور معرفی کند، اما از آنجایی که تا زمان نوشتن این مقاله، هنوز چری موفق به انجام این کار نشده، پس فعلا باید جتور X70 را ارزان‌ترین عضو خانواده چری جتور بدانیم. یک پله بالاتر از X70، خودروهای سری 90 جتور ایستاده‌اند؛ یعنی مدل جتور X90 که اواخر 2018 معرفی شد و مدل جتور X95 که در سال 2019 راهی بازار چین شد.

البته محصولات چری جتور، محدود به خودروهای کراس‌اور نیست چراکه بزودی شاهد معرفی ون‌های چندمنظوره‌ای هستیم که با نام‌های جتور V60، جتور V70 و جتور V90 به این خانواده، اضافه خواهند شد.

مشخصات فنی فیدلیتی بهمن

فیدلیتی بهمن موتور در بازار چین، در دو نسخه تحویل مشتریان می‌شود؛ یکی همان جتور X70 است که نسخه استانداردش به حساب می‌آید و دیگری جتور X70S است که به لطف داشتن برخی تجهیزات بیشتر و اندکی تزئینات لوکس‌تر و ظاهر شیک‌تر، قیمت بیشتری نسبت به نسخه استانداردش دارد.

در نمای بیرونی، تفاوت جتور X70 با جتور X70S را می‌توان براحتی تشخیص داد؛ به عنوان مثال در جتور X70S خطوط افقی جلوپنجره حذف شده، شیشه‌های عقب از نوع دودی است، سپرها و رینگ‌ها مجددا طراحی شده و سراگزوزهای دایره‌ای شکل نیز وجود ندارد.

در تصویر زیر، تفاوت جتور X70 (سمت چپ) را با جتور X70S (سمت راست) مشاهده می‌کنید.

نمای جلو و عقب فیدلیتی

اگر کابین این دو برادر را هم مقایسه کنید، خواهید دید که در جتور X70S از نمایشگر 12.3 اینچی به عنوان صفحه کیلومتر خودرو استفاده شده. ضمن اینکه مانیتور 10.2 اینچی لمسی آن نیز در بالای داشبورد تعیبه شده است درحالیکه در جتور X70، مانیتور درون داشبورد قرار گرفته و به همین دلیل نیز فضای کابین، ساده‌تر به نظر می‌رسد.

در تصویر زیر، تفاوت کابین جتور X70 (سمت راست) را با کابین جتور X70S (سمت چپ) مشاهده می‌کنید.

داشبورد فیدلیتی

البته جزییات دیگری مانند رودری‌ها، صندلی‌ها و حتی کنسول مرکزی نیز در جتور X70S کاملا متفاوت از جتور X70 است.

حالا که با تفاوت این دو تیپ جتور آشنا شدید، باید این خبر خوب را به شما بدهیم که خوشبختانه، فیدلیتی بهمن موتور، نسخه گران‌تر خانواده ایکس 70، یعنی جتور X70S است.

FIDELITY

اگر به تصاویر جاسوسی منتشر شده از فیدلیتی بهمن موتور دقت کنید، متوجه می‌شوید که در جلوپنجره‌اش خطوط افقی وجود ندارد. در نمای عقبی خودرو نیز اگزوزهای دایره‌ای شکل به چشم نمی‌خورند. پس همه این‌ها به این معنی است که خودروی موجود، جتور ایکس 70 اس است، نه نسخه استانداردش.

فیدلیتی و موتوری مشابه با آریزو 5 و آریزو 6 و تیگو 7

جتور X70 در ابتدا فقط با موتور 1.5 لیتری توربوشارژی عرضه می‌شد که حدود 156 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این مدل را می‌توانستید با گیربکس 5 دنده دستی یا 8 دنده اتومات سفارش دهید. 

اما چری از سال 2019، موتور 1.6 لیتری توربوشارژ جدیدی را در اختیار خریداران جتور X70S یا فیدلیتی بهمن موتور نیز گذاشت؛ موتوری با قدرت تقریبی 197 اسب بخار و گشتاوری معادل 290 نیوتن متر که فقط و فقط با گیربکس 7 دنده دوکلاچه اتومات قابل سفارش است.

نکته مهم دیگر اینکه موتور 1.5 لیتری جتور با کد SQRE4T15C شناخته می‌شود و کد موتور 1.6 لیتری آن هم SQRF4J16 است. بنابراین این دو موتور، همان موتورهایی است که هم‌اکنون نیز چری، برای خانواده آریزو و تیگو از آنها استفاده می‌کند.

تولید خودرویی با موتور مشابه آریزو در بهمن موتور می تواند خبری خوب برای مالکین خودروهای آریزو 5 و آریزو 6 و تیگو7 باشد. چرا که دسترسی به قطعات یدکی این خودروها آسانتر از قبل خواهد شد.

قیمت فیدلیتی بهمن

فیدلیتی بهمن موتور یا جتور X70S کراس‌اوری سایز متوسط است که گنجایش 7 نفر را دارد و همین موضوع، دلیل خوبی است که بگوییم در صورت قطعی شدن مونتاژ آن بهمن موتور، قیمتی بسیار بیشتر از چری تیگو 7 خواهد داشت.

در بازار چین، قیمت چری جتور X70 از 70 هزار یوآن شروع شده و حداکثر به 100 هزار یوآن می‌رسد. در حالیکه قیمت جتور X70S بین 110 تا 120 هزار یوآن است؛ یعنی معادل تقریبی 16 تا 18 هزار دلار.

مدیر عامل گروه بهمن از اولین مرحله فروش فیدلیتی در یکم تیر ماه خبر داد و گفت: فیدلیتی در مدل پنج سرنشین با قیمت ۶۵۵ میلیون و مدل هفت سرنشین با قیمت ۶۷۰ میلیون به صورت نقدی به فروش می‌رسد.

همچنین دیگنیتی نیز به عنوان اولین خودرو SUV کوپه تولید داخل به تولید انبوه و عرضه عمومی رسیده و طرح‌های فروش آن تکرار و این استمرار با جدیت دنبال می‌شود.

وی ضمن تشکر از استقبال گسترده مشتریان از طرح‌های فروش دیگنیتی و همچنین تست رانندگی خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی ادامه داد که در کنار دیگنیتی، تولید محصول فیدلیتی نیز آغاز شده و اولین مرحله فروش آن یکم تیر ماه همزمان با تولد امام رضا (ع) است. فیدلیتی با دو مدل پنج و هفت سرنشین به بازار عرضه می‌شود که نسخه پنج سرنشین با قیمت ۶۵۵ میلیون و هفت سرنشین با قیمت ۶۷۰ میلیون به صورت نقدی به فروش می‌رسد.

بیوک علیمرادلو، مدیر عامل گروه بهمن گفت: با وجود قطعات در انبارهای بهمن موتور و اینکه خط تولید در شرکت بهمن موتور با سرعت در حال تولید است و مدیریت شرایط به‌گونه‌ای است که امکان تحویل محصولات پیش‌فروش شده در زمان مقرر مهیا باشد اما تا کنون اجازه پیش فروش از سوی وزارت صمت داده نشده و برنامه ما فروش فوری است.

فیدلیتی، خودروی استراتژیک گروه بهمن

علیمرادلو فیدلیتی را محصول استراتژیک بهمن‌موتور خطاب کرد و گفت: با خرید کامل پلتفرم، دانش فنی و انتقال تجهیزات برای این خودرو، برای اولین بار در کشور یک SUV داخلی تولید می شود. همچنین با ارائه دو محصول دیگر، در سبد محصولات سواری و خودروهای SUV محصولات متنوعی را تا پایان سال عرضه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *