تاثیرات بنزین بی کیفیت بر موتور خودرو

بنزین بی کیفیت با موتور خودرو چه می‌کند؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم تا اثرات استفاده از بنزین غیراستاندارد را گوشزد کنیم و به اطلاع شما برسانیم که سوخت بی کیفیت با موتور خودرو چه می‌کند و به طور کلی چه پیامدهایی برای اتومبیل به دنبال دارد. لطفا جایی نروید و این مطلب مهم را مطالعه کنید تا اگر بنزین بی کیفیت درون باک خودرو ریخته‌اید، بدانید که ممکن است چه اتفاقات برای شما و اتومبیل‌تان بیفتد.

شرکت‌های سازنده خودرو خیلی تلاش می‌کنند تا موتورهای کم سروصدا، کم‌مصرف، با کارکرد نرم و خلاصه از هر نظر مطلوب را برای محصولات خود تولید کنند، اما در این بین گاهی اوقات مشتری نسبت به نوع عملکرد موتور ماشین خود رضایت ندارد و ایراد را به شرکت سازنده از همه جا بی‌خبر نسبت می‌دهد. حال آنکه مشکل اصلا به شرکت خودروساز ارتباطی ندارد؛ زیرا کارشناسان و مهندسان کمپانی‌ها معمولا درجه کیفیت بنزین و سایر مایعات مورد نیاز موتور را به اطلاع مشتریان می‌رسانند، اما مالک خودرو از سوخت بی‌کیفیت استفاده می‌کند و همین مسئله دلیل بروز ایرادات مختلف برای موتور خودرو می‌شود.

بنزین بی کیفیت چه آسیبی به موتور خودرو می‌زند؟

سوخت بی کیفیت چه آسیب هایی به موتور خودرو می‌زند؟

عملکرد ناصحیح موتور همراه با ریپ و لرزش بیش از حد

همان‌طور که اشاره کردیم پیشرانه خودروها نیاز به سوخت با درجه کیفیت مناسب دارد و بسته به ضریب تراکم سیلندر و سایر متغیرهای فنی، هر اتومبیل بنزین خاصی مصرف می‌کند تا بتواند کیفیت عملکرد خود را در وضعیت استاندارد نگاه دارد.

در این بین اگر شما بنزین بی کیفیت با درصد رطوبت بالا یا درجه اکتان پایین‌تر از استاندارد کارخانه درون باک بریزید، احتمالا پس از روشن شدن موتور متوجه خواهید شد که سروصدای آن کمی بیشتر شده و لرزش زیادتری از سمت موتور به درون اتاق فرستاده می‌شود. احتمال به وجود آمدن ناک و ریپ در این حالت زیاد خواهد بود و درنتیجه شما دیگر عملکرد نرم و کم سروصدای موتور اتومبیل را دریافت نخواهید کرد.

وقتی که بنزین کم کیفیت به داخل سیلندر وارد می‌شود، پس از متراکم شدن نمی‌تواند احتراق باکیفیت داشته باشد و احتمالا ناقص می‌سوزد. درنتیجه پیامدهایی مثل لرزش، ناک، ریپ زدن و تا حدی افزایش مصرف را در موتور خودرو به وجود می‌آورد. بنابراین یکی از اثرات بنزین بی کیفیت روی موتور خودرو، همین عملکرد همراه با ریپ و لرزش بیش از حد خواهد بود.

افت توان موتور

افت توان موتور با بنزین بی کیفیت

اگر بنزین با درجه کیفی مناسب به سیلندر موتور راه پیدا نکند، آنگاه کیفیت احتراق و انرژی حاصل از سوختن بنزین درون موتور به اندازه زمانی که خودرو از سوخت مرغوب استفاده می‌کند، نخواهد بود. درنتیجه توان خروجی پیشرانه کاهش می‌یابد و خودرو دچار افت شتاب و قدرت خواهد شد. این مسئله می‌تواند کیفیت رانندگی و عملکرد خودرو را تحت تأثیر بسیار منفی قرار دهد و مشکلات زیادی در پی داشته باشد. بنابراین افت توان و کاهش میزان شتاب خودرو از دیگر پیامدهای استفاده از بنزین بی کیفیت خواهد بود.

کثیف شدن غیرعادی قطعات درونی موتور و احتمال آسیب به بخش‌های حساس موتور

کثیف شدن غیرعادی قطعات درونی موتور و احتمال آسیب به بخش‌های حساس موتور

مسلما وقتی بنزین بی کیفیت باشد یا کیفیت کمی داشته باشد، احتمال سوختن ناقص آن هم وجود دارد و درنتیجه دوده‌های بیشتری درون موتور شکل خواهد گرفت. این دوده‌ها می‌توانند محفظه احتراق و به‌ویژه سر شمع‌ها را کثیف کرده و موجب افت کیفیت و کارایی موتور شوند. لرزش غیرعادی موتور، کثیفی بخش‌های حساس و اضافه شدن ناخالصی‌ها به درون محفظه سیلندر می‌تواند به‌صورت بالقوه موجب لرزش غیرعادی پیستون‌ها سر جای خود شود و همین امر ممکن است موجب صدمه بخش‌های حساسی مثل رینگ پیستون و دیواره سیلندر شود. احتمال بروز این عیب بسیار کم است اما در صورت وقوع، مشکلاتی نسبتا پرهزینه مثل روغن‌سوزی را برای موتور به دنبال خواهد داشت. بنابراین با دانستن این نکته می‌توان بیش‌ازپیش به اهمیت استفاده از سوخت باکیفیت در موتور خودرو پی برد.

بد استارت خوردن موتور خودرو

بد استارت خوردن موتور خودرو با سوخت کم کیفیت

اگر بنزین بی کیفیت با درجه اکتان پایین یا میزان رطوبت بالا در لحظه استارت وارد محفظه احتراق شود، این سوخت نمی‌تواند پس از اعمال جرقه فورا منفجر شود؛ بنابراین خودرو در لحظه استارت روشن نمی‌شود یا بد روشن می‌شود. با این حساب اگر بنزین بی کیفیت درون باک خودرو جمع شده باشد، آن وقت بد استارت خوردن موتور و بد روشن شدن آن محتمل است. ضمنا ممکن است پیشرانه به اعمال فشار روی پدال گاز خوب جواب ندهد و گاهی دچار کپ کردن و خوب گاز نخوردن شود.

جمع‌بندی: بنزین بی کیفیت با موتور چه می‌کند؟

در پایان مقاله “ بنزین بی‌کیفیت با موتور خودرو چه می کند؟ ” توصیه می‌شود که همواره از پمپ‌بنزین‌های معتبر سوخت اتومبیل خود را تهیه کنید و ترجیحا زیاد به سراغ جایگاه‌های سوخت‌گیری قدیمی که برای مدت‌ها مخازن بنزین خود را تعویض یا تعمیر نکرده‌اند، نروید؛ چراکه مخازن سوخت در زیر زمین به‌تدریج دچار فرسودگی می‌شوند و ناخالصی‌های موجود در بنزین را افزایش می‌دهند. همچنین ضریب نفوذ رطوبت به درون این مخازن نیز بیشتر است و درنتیجه احتمال ارائه بنزین بی کیفیت یا کم کیفیت در این جایگاه‌ها بیشتر از پمپ‌بنزین‌های جدید خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *