ریمپ آریزو 5 و آریزو 6 | بررسی مزایا و معایب

شاید شما هم نام ریمپ را در بین دوستان خود و تعمیرکاران خودرو شنیده باشید یا بخواهید خودرو خودتان را ریمپ کنید پس مهم است که مزایا و معایب آن را بدانید. در این مقاله به بررسی معایب و مزایای ریمپ آریزو می پردازیم.

ریمپ به معنای بازنویسی، تغییر، افزایش و یا کاهش پارامترهای موجود در جداول مورد نظر در برنامه ECU در جهت رسیدن به اهدافی همچون کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان خودرو، افزایش شتاب، افزایش حداکثر سرعت و رفع باگ ها یا ایرادات نرم افزاری خودرو نظیر تاخیر پدال گاز یا کپ شروع حرکت می باشد.

در موضوع برنامه ریزی ECU به جداول پیش فرض و از پیش تعیین شده توسط شرکت سازنده برای عملکرد قسمت های محتلف موتور خودرو Map Table گفته میشود. از جمله این جداول می توان به زمان بندی جرقه زنی، میزان پاشش سوخت توسط انژکتور، پارامترهای کنترلی سنسور اکسیژن و … اشاره کرد.

قبلا در مقاله ای به بررسی مزایا و معایب ریمپ پرداختیم. در مقاله حاضر به بررسی اختصاصی ریمپ آریزو 5 و آریزو 6 می پردازیم.

ریمپ آریزو ۵ تنفس طبیعی و آریزو ۵ توربو و آریزو 6

آریزو از دو نوع ایسیو در مدلهای خود بهره می برد. موتور تنفس طبیعی از ایسیو بوش ME17 فلزی بهره می برد که قابلیت خواندن و نوشتن (Read & Write) از راه پورت OBDII را داراست. در نتیجه به راحتی ریمپ می شوند. اما آریزوهای توربو (آریزو 5 توربو و آریزو 6) دارای ایسیو بوش ME17 با قاب پلاستیکی مشکی هستند. این ایسیو با میکرو TC17 دارای یک PID خاص است که در حال حاضر اجازه خواندن و نوشتن (Read & Write) از راه پورت OBD را نمی دهد. بنابراین برای ریمپ ایسیو پلاستیکی، یا باید ایسیو جیتگ (JTag) شود (شکافتن قاب پلاستیکی ایسیو) یا از بین پین های ایسیو اطلاعات خواننده شود.

پروگرامرهای KTM Bench, Ktag, Flex و KTM Flash می توانند از راه پین ها اطلاعات ایسیو را بخوانند تا نیازی به شکافتن قاب پلاستیکی ایسیو نباشد؛ در حال حاضر مراکز ریمپ امکان استفاده از این پروگرامرها را ندارند و مجبورند برای ریمپ آریزو 5 توربو و آریزو 6، قاب پلاستیکی ایسیو را بشکافند. این تغییر ظاهری باعث اطلاع کارشناسان نمایندگی از ریمپ می شود.

مزایای ریمپ آریزو ۵ و آریزو 6

 رفع مکث اول حرکت 

یکی از گلایه های اکثر دارندگان آریزو، کندی در شروع حرکت می باشد. ریمپ با اصلاح جداول دریچه گاز این مشکل را حل می کند و مکث شروع حرکت به حداقل خود می رسد.

 آپدیت گیربکس به لحاظ عکس العمل

یکی از نارضایتی های مالکان خودروهای چینی اتوماتیک، سرعت پایین عکس العمل گیربکس به درخواستهای راننده بخصوص در زمان معکوس کشیدن است.  ریمپ، عملکرد گیربکس را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

 افزایش شتاب

مشکل کشش و شتاب در مدل ۱۵۰۰ سی سی اتوماتیک بیشترین نارضایتی مالکان آریزو 5 تنفس طبیعی را به همراه داشته است . در چنین حالتی با کالیبراسیون ایسیو بر مبنای نهایت توان این مشکل رفع می شود.

 رفع لگ (تأخیر) توربو

توربو لگ (Turbo Lag) اصطلاحی است که برای واکنش دیر و با تاخیر موتورهای توربو کاربرد دارد.

توربوشارژرها در ذات خود با جریان گازهای اگزوز که فشار و سرعت لازم برای چرخش پروانه و یا توربین داخل این سیستم را تأمین می‌کنند کار کرده و باعث می‌شوند تا هوا با سرعت بیشتری به داخل سیلندر هدایت شود که این نیز به نوبه خود قدرت را افزایش می‌دهد. بنابراین با افزایش سرعت، جریان گاز اگزوز به همراه سرعت چرخش پروانه افزایش می‌یابد.

معنی سخن این است که فاصله‌ی زمانی به این شکل ایجاد می‌شود که گازهای اگزوز مجبورند راه خود را از سیلندر و منیفولد به داخل توربوشارژر بیابند؛ بنابراین تأخیر توربو به عنوان فاصله‌ای بین استفاده از پدال گاز و پاسخ توربو تعریف شده که منجر به انتقال ناهنجار قدرت می‌شود.

با ریمپ این لگ به حداقل خود میرسد طوری که راننده آن را احساس نمی کند. 

معایب ریمپ آریزو ۵ و آریزو 6

آسیب دیدگی موتور

در صورتیکه ریمپ توسط مراکز و افراد غیر متخصص صورت گرفته باشد، خطر آسیب دیدگی جدی موتور مانند شکستن قطعات رینگ و پیستون وجود دارد. همچنین ممکن است تغییر در پارامترهای نرم افزاری، در بلند مدت باعث آسیب رساندن به موتور شود.

ابطال گارانتی

 همانطور که می دانید هر گونه تغییر در مشخصات خودرو باعث ابطال گارانتی می شود. برای ریمپ ایسیو ME17  پلاستیکی، نیاز به سوراخ کردن بخشی از قاب ایسیو می باشد و بدیهی است با اطلاع یافتن نمایندگی از باز شدن ایسیو، گارانتی خودرو تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

نظرات خود را کامنت بگذارید.

بیشتر بخوانید

1 دیدگاه برای “ریمپ آریزو 5 و آریزو 6 | بررسی مزایا و معایب

  1. حامد اصلانی گفته:

    سلام.من در تماس با برخی از کسانی که ریمپ ایسیو رو انجام میدن در مورد ریمپ بوسیله OBD برای آریزو۶ پرسیدم که اکثرا میگن کابلش وجود داره ولی چون TC17هست باید دستگاهشون آپدیت بشه تا بتونه قفل رو بشکونه و وارد ایسیو بشه.خواستم بپرسم شما مرکزی رو میشناسید که بتونه این کار رو انجام بده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *