این روزها استفاده از سیستم توربوشارژر، به وجه مشترک بسیاری از خودروها تبدیل شده است و حتی خودروسازان ایرانی نیز چند محصول را بههمراه سیستم توربوشارژر به بازار عرضه کردهاند. سدانها و کراساوورهای مختلف چینی با موتورهای 1.5 لیتری توربوشارژر، بازار کشورمان را احاطه کردهاند که ازجمله آنها، میتوان به چری آریزو 5 توربو ، چری آریزو 6 ، چری تیگو 7 و جک S5 اشاره کرد.
از سوی دیگر، خودروسازان داخلی نیز در تلاش هستند تا در رقابت عرضه خودروهای توربوشارژر از چینیها عقب نمانند. سایپا در تدارک عرضه محصول جدید خود به نام شاهین است که از نسخه توربوشارژر موتور M15 بهره میبرد.
دنا پلاس توربوشارژر و سورن توربوشارژر نیز از مدتها پیش توسط ایران خودرو به بازار عرضه شدهاند و این شرکت، تصمیم دارد تا محصولات بیشتری را با پیشرانه توربو شارژر به بازار عرضه کند. خودروهای توربوشارژر در تمام جهان فراگیر شدهاند و بهزودی بازار کشورمان را نیز اشباع خواهند کرد. به همین دلیل، ضروری است تا نگاهی به علائم اصلی خرابی توربوشارژر داشته باشیم.
مزایا و معایب توربوشارژرها
استفاده از توربوشارژر در خودروها، از دهه پیش و به دلیل ملاحظات محیطزیستی رواج یافت. خودروسازان برای درامانماندن از جریمههای سنگین مرتبط با آلایندگی، پیشرانه خودروها را بهتدریج کوچکتر کردند و برای جبران توان ازدسترفته، توربوشارژر را مورد استفاده قرار دادند. وظیفه اصلی توربوشارژر، تزریق هوای اضافه به مخلوط سوخت و هوا در موتورهای درونسوز است و به کمک این سیستم، میتوان از میزان مشخصی سوخت، انرژی بیشتری دریافت کرد.
استفاده از توربوشارژر در پیشرانههای کوچک، سبب شد تا آلایندگی خودروها کاهش یابد و همچنان توانی برابر با موتورهای حجیم تنفس طبیعی ارائه دهند. با این حال، توربوشارژرها بهسادگی دچار آسیب میشوند و قطعاتی بهشدت حساس هستند. توربوشارژرها با سرعت 250 هزار دور بر دقیقه کار میکنند و شدیدا تحت فشار هستند، در عین حال، حرارت آنها نیز بسیار زیاد است و همین مساله، موجب آسیبپذیری بیشتر سیستم توربوشارژر شده است.
سیستم توربوشارژر همانند بسیاری دیگر از سامانههای خودرو، مشکلات و دردسرهای مربوط به خود را دارد. حتما تاکنون شنیدهاید که پیشرانههای مجهز به توربو شارژر نیاز به دقت بیشتری برای تعمیر و نگهداری دارند و اگر راننده در انجام سرویسها و تعمیرات دورهای این نوع از موتورها سهلانگاری کند، با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
علائم اصلی خرابی توربوشارژر
علائم خرابی توربوشارژرها، کاملا مشخص و واضح است و با مشاهده آنها، باید بهسرعت خودرو را تحت تعمیر قرار دهید؛ چراکه بیتوجهی به این علائم، موجب خواهد شد تا هزینه تعمیرات خودروی شما بهشدت افزایش یابد. توجه به این نکته ضروری است که سیستمهای مورد استفاده در توربوشارژر خودروهای داخلی، چندان باکیفیت نیستند و از این رو، ایجاد مشکل در توربوشارژر میتواند بهراحتی سایر قسمتهای فنی خودرو را نیز تحتتاثیر قرار دهد.
با این حال، در مورد توربوشارژرهای نصبشده در سایر خودروها، باید گفت که این سیستمها تا زمانی که سرویسهای دورهای و تعمیرات آنها انجام شود، قطعاتی قابلاعتماد هستند که بهندرت دچار مشکل میشوند.
نشانه اول: تاخیر بیش از حد پدال گاز
یکی از رایجترین نشانههای خرابی توربوشارژر، تاخیر بیش از حد در عملکرد پدال گاز است. سیستمهای توربوشارژر معمولا مقداری تاخیر در پاسخگویی دارند که به آن، لگ گفته میشود؛ اما اگر این تاخیر بیش از حد باشد، سیستم توربوشارژر اتومبیل شما دچار مشکل شده است. البته این نشانه ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در سوپاپهای ورودی یا خروجی بروز پیدا کند؛ اما در هر صورت، لازم است خودرویی را که در شتابگیری مشکل دارد، به یک تعمیرکار خبره نشان بدهید.
نشانه دوم: صدای سوت
استفاده از توربوشارژر در خودروهای درونسوز، موجب میشود تا صدای ورودی هوای موتور کاهش یابد؛ چراکه ورودی هوا توسط سیستم پیچیده توربوشارژر کنترل میشود. شنیدن صدای سوت یا هر صدای آزاردهنده دیگر که نشاندهنده درز هوا است، یکی دیگر از نشانههای خرابی توربوشارژر محسوب میشود.
هر چه سروصدای ایجادشده بیشتر باشد، مشکل بهوجودآمده در توربو شارژر حادتر است. این نشانه، به دلیل آسیبدیدگی چرخ کمپرسور، ایجاد نشتی در پمپ خلا یا شلنگها و اتصالات رخ میدهد.
نشانه سوم: افزایش مصرف سوخت
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از توربوشارژر در خودروهای درونسوز، کاهش مصرف سوخت آنها در مقایسه با موتورهای تنفس طبیعی است؛ بنابراین، اگر خودروی توربوشارژر شما بیش از حد بنزین میسوزاند، مشکلی در سیستم پرخوران آن به وجود آمده است.
مصرف سوخت بیشازحد در موتورهای توربوشارژر، به دلایل مختلفی رخ میدهد. یکی از دلایل آن، ایجاد نشتی در سیستم توربو است که موجب میشود تا سوخت به طور مستقیم به اگزوز فرستاده شود.
نشانه چهارم: دود بیشازحد اگزوز
همانطور که در مقدمه مطلب اشاره شد، استفاده از توربوشارژر موجب میشود تا پیشرانههای درونسوز پاکتر از همیشه باشند؛ بنابراین چه دلیلی وجود دارد که از اگزوز یک خودروی مجهز به توربوشارژر دود غلیظ خارج شود؟ دلیل این رویداد، قطعا یک مشکل در سیستم پرخوران اتومبیل است.
خروج دود غلیظ از اگزوز خودروهای مجهز به سیستم توربوشارژر، به دلیل ترکخوردگی در محفظه توربو رخ میدهد؛ علاوهبرآن، ممکن است آببندی و مهروموم قسمتهای داخلی خودرو نیز دچار فرسودگی شده باشد و چنین مشکلی را ایجاد کند.
ایجاد مشکل در سیستمهای داخلی و نشتی، موجب میشود تا روغن موتور به درون سیستم توربوشارژر سرازیر شود که حاصل آن، خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو خواهد بود؛ بنابراین، اگر اتومبیل شما به توربوشارژر مجهز است و دود غلیظی از اگزوز آن خارج میشود، باید منتظر مشاهده مشکلات مختلفی در سیستم روانکاری و توربوشارژر آن باشید.
جمعبندی
توربوشارژر، یکی از سیستمهای مورداستفاده در خودروها است و همانند بسیاری دیگر از سیستمها، ممکن است دچار مشکل شود. باید توجه داشت که در صورت ایجاد مشکلی در سیستم پرخوران، چراغ چک خودرو به نشانه وجود ایراد روشن میشود و به شما اخطار میدهد که دردسری در راه است.
سایر علائم مربوط به خرابی توربوشارژر نیز در میان سایر خودروهای درونسوز رایج هستند؛ برای مثال، اگر خودرو در شتابگیری ضعف نشان میهد یا دود آبیرنگ از اگزوز آن خارج میشود، مشکلاتی در سیستم دریچه گاز یا روانکاری خودرو ایجاد شده است و باید در اسرع وقت نسبت به رفع آنها اقدام کنید.
توجه داشته باشید که تعمیر این قطعه، حتما باید توسط تعمیرکار خبره انجام گیرد. با وجود گسترش استفاده از توربوشارژر در خودروسازی جهان، این سیستم چندان در کشورمان مرسوم نیست و خودروهای محدودی به توربوشارژر مجهز شدهاند. از سوی دیگر، مکانیکهای زیادی به نحوه تعمیر توربوشارژرها آشنا نیستند و به همین منظور، باید انجام سرویسها و تعمیرات اساسی توربوشارژر اتومبیل خود را در مراکز معتبر و قابلاعتماد انجام دهید تا از ایجاد خسارات ناخواسته جلوگیری کنید.
علاوهبرآن قطعات یدکی توربوشارژرها گران هستند و به همین دلیل، ممکن است تمایل داشته باشید تا از قطعات استوک یا دستدوم استفاده کنید که این کار بههیچعنوان توصیه نمیشود؛ چرا که برخلاف سایر کشورهای جهان، قطعات توربوشارژر کارکرده در کشورمان از مزیت گارانتی بهرهمند نیستند. تعمیر قطعات آسیبدیده سیستم توربوشارژر، هزینه کمتری برای شما بههمراه خواهد داشت و علاوهبرآن، ریسک کمتری برای مالک دارد؛ هرچند تعویض آن با هزینه بیشتر، همواره بهترین راه ممکن برای رفع مشکل توربوشارژر است.
منبع : همراه مکانیک
بیشتر بخوانید:
- تفاوت آریزو 5 توربو با آریزو 5 تنفس طبیعی
- تفاوت آریزو اکسلنت و آریزو لاکچری
- ریمپ آریزو 5 و آریزو 6 ، بررسی مزایا و معایب
- موتور تنفس طبیعی خودرو چیست؟
- همه چیز درباره اکتان بوستر و مکمل ها
- دسته موتور خودرو، انواع و نشانههای خرابی
- دوربین خودرو چیست؟ معرفی انواع دوربین قابل نصب روی خودرو
- آموزش تصویری نحوه باز کردن آینه بغل آریزو
- پیج اینستاگرام اریزو 5 را دنبال کنید.
سلام
دوستان برای برطرف کردن مشکل کندی شروع حرکت درآریزو۵اتومات بویژه هنگام کولرگیری که خیییلی آزاردهنده است،چه پیشنهادی دارید؟ریمپ یاآپدیت موتوروگیربکس مشکل روبرطرف میکنه؟
لطفاراهنمایی بفرمایید🙏