بررسی سیاست گذاری های هوشمندانه چری ، از شناسایی کامل بازار هدف تا عرضه محصولات جدید

کمپانی چری سیاست‌گذاری‌های جالب‌توجهی دارد. این خودروساز که اگر بخواهیم آن را به شکلی بهتر تشبیه کنیم باید بگوییم نقش ایران‌خودرو را در چین بازی می‌کند، به‌خوبی می‌داند کجا و به چه اندازه‌ای باید روی هر محصول سرمایه‌گذاری کند.

تغییر لوگوی چری عقب نماندن از کورس رقابت

اکنون چری زیرمجموعه‌های زیادی از جمله اکسید، جتور و … دارد و با کراس‌اوورهای فول‌سایزی چون اکسید رویای حضور در بازار آمریکای شمالی را در سر می‌پروراند. البته بهتر است بگوییم حضور در ایالات‌متحده و کانادا برای چری یک رویا نیست و شاید واژه «برنامه» تعریف بهتری به نظر برسد.

EXEED TXL 2022 چری اکسید
EXEED TXL 2022

روند تحول محصولات توسط چری

طبق آن‌چه بیان شد، چری برای هر محصول متناسب با کشش بازار آن هزینه می‌کند و طی هر سال آتش تندی جهت ریخت‌وپاش و عرضه مدل‌های کاملا جدیدِ مشهور به «All New» برای یک خودروی موفق ندارد.

اگر می‌خواهید مقصود ما را بهتر متوجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم سیر تحول کراس‌اوور کوچک ایکس 33 را از 10 سال پیش تاکنون در مدیران‌خودرو دنبال کنید. خودرویی که هم‌چنان بر پایه همان مدل اولیه- که خود وام‌دار نسل دوم تویوتا راو4 (2000-2005) بود- از نظر ظاهری و فنی به‌روزرسانی می‌شود تا در کورس رقابت باقی بماند.

سیر تحول X33

چنین اقدامی شاید خوشایند بسیاری از مشتریان اروپایی و آمریکایی نباشد اما برای بازار هدف این خودرو که آمریکای لاتین، ایران، روسیه، مصر، شمال آفریقا و … است، ازقضا نوعی تعهد به عرضه محصول جدید به‌شمار می‌رود.

به‌ این‌ترتیب چری یک تغییر چهره اساسی روی پیکره کلی و کابین محصول پرفروش خود اعمال می‌کند، در بخش فنی تا می‌تواند از فناوری‌های روز بهره می‌گیرد و محصول بهینه‌سازی‌شده خود را با یک پسوند پرو، پلاس و مانند اینها روانه بازار هدف می‌کند. نتیجه چه می‌شود؟ عرضه خودرویی که فراتر از فیس‌لیفت است، در عین حال نسل جدیدی از آن محصول نیز به‌شمار نمی‌رود و از طرفی قیمتش نسبت به نسخه قبلی افزایش چشم‌گیری ندارد!

نکته اصلی ماجرا همین‌جاست. جایی‌که هوشمندی چری موجب می‌شود علاوه بر حفظ ترکیب برنده، مشتریانی که با سطح خاصی از درآمد این محصول را گزینه مناسبی برای خود می‌دانستند، در عمل بتوانند حتی به مدل جدید خودروی مورد نظر نیز فکر کنند؛ اتفاقی که با عرضه مدل جدید محصولات هیوندای، کیا و تویوتا در ایران شاهد عکس آن بوده‌ایم.

وقتی نسل جدید آزرا می‌آید، آن‌قدر قیمت بالاتری دارد که بیشتر آزرا سواران سابق نمی‌توانند حتی به خرید آن فکر کنند. سانتافه، اپتیما، سورنتو، سوناتا، یاریس، کرولا، پرادو، کمری و بسیاری از خودروهای محبوب دیگر نیز در بازار کشورمان در همان ماه‌های ابتدایی عرضه نسل جدید این‌چنین به درِ بسته خورده‌اند.

شناسایی بازارهای هدف توسط چری

چری بازارهای هدف خود را به‌خوبی می‌شناسد و ازقضا طبق استراتژی جدید خود لایه‌های مختلف بازار کشوری چون ایران، حتی در رده کراس‌اوورهای پریمیوم را نیز هدف قرار داده است. چری تیگو 7 و 8 پرو هر 2 گواهی محکمی بر این مدعا هستند.

چری آن‌جا که باید هزینه می‌کند و به‌موقع نسل‌های جدید محصولات خود را به بازار می‌فرستد و جایی‌که جایز نیست با حداقل‌ها محصول فعلی را به استانداردهای روز صنعت خودروسازی نزدیک می‌کند. این است شاهکار علم آغشته به هنر مدیریت در دوران مدرن! شک نکنید، چری هیوندای و هوندای آینده است.

فونیکس امودا 5 OMODA5 چری
چری امودا 5 ، محصول آتی مدیران خودرو

به عنوان نمونه ام وی ام ایکس 22 پرو با همین سیاست روانه بازار ایران شده تا علاوه بر تکیه بر موفقیت‌های مدل قبلی، نقایص آن را نیز پوشش بدهد؛ سیاستی که کمی قبل‌تر نماینده دیگری با نام آریزو 5 نیو براساس آن به بازار ایران معرفی شد.

ایکس 22 پرو

خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *