آریزو 5 یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار ایران است. آریزو5 طی چند سال حضور و فعالیت خود در بازار موفق به فروش بسیار خوبی شده است که بخش زیادی از این موفقیت را می توانیم مدیون برند معتبر چری در بازارهای بین المللی و همچنین سابقه خوب مدیران خودرو در بازار داخلی بدانیم.
این خودرو طی چندین سال فعالیت خود در بازار، در دو مدل مختلف و به همراه پیشرانه و جعبه دنده متفاوت به مشتریان عرضه شده است که شاید از روی ظاهر نتوان متوجه تغییرات میان آنان شد، اما در باطن تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه نگاهی به مشخصات این خودروی پرمخاطب بازار کشور خواهیم داشت.
تفاوت ظاهری
تفاوت ظاهری فاحشی بین دو نسخه تنفس طبیعی و توربو وجود ندارد. فقط با توجه به دو فاکتور در ظاهر این دو نسخه می توان آنها را از یکدیگر تمایز داد.
- علامت 1.5T بر روی گلگیرهای جلو آریزو 5 توربو که در نسخه آریزو 5 تنفس طبیعی این علامت وجود ندارد.
- کالیپر ترمز آریزو 5 توربو به رنگ قرمز است در حالیکه کالیپر ترمز آریزو 5 تنفس طبیعی خاکستری رنگ است.
آریزو 5 توربو با کالیپر ترمز قرمز و علامت 1.5T روی گلگیر
آریزو 5 تنفس طبیعی
در ابعاد و اندازه، هر دو خودرو اندازه ای کاملا مشابه دارند که شامل طول کلی 4532 میلی متر، عرض 1814 میلی متر، ارتفاع 1487 میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور 2650 میلی متری می شود که از این بابت تفاوتی میان آنان وجود ندارد.
تفاوت موتوری
اصلی ترین تفاوت دو نسخه چری آریزو 5 همانطور که از اسمشان پیداست، در بخش فنی خواهد بود که یکی مجهز به پیشرانه توربوشارژر بوده و دیگری هوای مورد نیاز سیلندرهای خود را به صورت مکش طبیعی دریافت می کند.
برای نسخه تنفس طبیعی، پیشرانه چهارسیلندر 1.5 لیتری پیش بینی شده است که در دور موتور 6150 می تواند خروجی قدرت 116 اسب بخاری تولید کند و یا در محدوده 3800 دور بر دقیقه، میزان خروجی گشتاور آن به حداکثر 141 نیوتن متر خواهد رسید.
نسخه های معمولی در بازار یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا جعبه دنده اتوماتیک CVT دارند که نیروی 116 اسب بخاری موتور را به حداکثر سرعت 185 کیلومتر برساعتی تبدیل می کنند.
در نقطه مقابل نسخه توربوشارژر چری آریزو5 با سودجستن از توربوشارژر بر روی پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر خود، می تواند خروجی قدرت 147 اسب بخاری در 5500 دور بر دقیقه و یا خروجی گشتاور 210 نیوتن متری در محدوده 3500 دور بر دقیقه داشته باشد که تنها با جعبه دنده اتوماتیک CVT به مشتریان عرضه شده است.
خودرو | چری آریزو 5 تنفس طبیعی | چری آریزو 5 توربو |
نوع پیشرانه | بنزینی تنفس طبیعی | بنزینی توربوشارژر |
حجم سیلندر | 1500 سی سی | 1500 سی سی |
قدرت (اسب بخار) | 116 | 147 |
گشتاور (نیوتن متر) | 141 | 210 |
جعبه دنده | 5 دنده دستی یا CVT | CVT |
تفاوت در آپشن
آریزو به لحاظ آپشن در دو تیپ اکسلنت و لاکچری به بازار عرضه شده است. قبلا در مقاله ای به بررسی تفاوتهای تیپ اکسلنت و تیپ لاکچری آریزو 5 پرداخته ایم. آریزو5 توربو دنده اتوماتیک فقط با تیپ اکسلنت (فول آپشن) به بازار عرضه شده است اما آریزو5 تنفس طبیعی در در تیپ اکسلنت (فول آپشن) و لاکچری (لو آپشن) و با دنده اتوماتیک و دنده دستی به بازار عرضه شده است.
بیشتر بخوانید:
- ریمپ آریزو 5 و آریزو 6 ، بررسی مزایا و معایب
- موتور تنفس طبیعی خودرو چیست؟
- همه چیز درباره اکتان بوستر و مکمل ها
- دسته موتور خودرو، انواع و نشانههای خرابی
- دوربین خودرو چیست؟ معرفی انواع دوربین قابل نصب روی خودرو
- آموزش تصویری نحوه باز کردن آینه بغل آریزو
- پیج اینستاگرام اریزو 5 را دنبال کنید.
شکل رینگ تنفس طبیعی دستی با رینگ اتومات فرق میکنه