رانندگی در حالت اکو در آریزو

آپشن ECO یا رانندگی در حالت اکو یکی از حالت ها و مود های رانندگی است. تقاضا برای بهبود کارایی و صرفه جویی در مصرف سوخت باعث توسعه و ایجاد این حالت شد.

رانندگی در حالت اکو چیست؟

کلمه ECO یا Econ مخفف عبارت Economical و به معنی مقرون به صرفه است. اما آپشن ECO چیست؟ همانطور که از نام این سیستم مشخص است، حالتی است که برای رانندگی اقتصادی تهیه و طراحی شده است.

با فعال کردن این حالت رانندگی، از لحاظ فنی تغییراتی در خودرو ایجاد می شود که میزان مصرف سوخت و استهلاک به حداقل خود برسد. قابل ذکر است که در حالت ECO در ماشین عملکرد موتور و انتقال قدرت مهار می شود و در نتیجه شتاب خودرو نیز کمتر خواهد بود. همچنین در نتیجه این فعالیت ها اتشار گاز های آلاینده هم کمتر شده و آسیب کمتری به محیط زیست هم وارد می شود.

موارد کاربرد حالت اکو

رانندگی در حالت اکو برای حرکت در مسیرهای مسطح و بدون بار و سبک طراحی‌شده است.

در صورت تسلط به شیوه رانندگی می‌توان در مسیرهایی با شیب ملایم و سنگین نیز در حالت اکو رانندگی کرد.

در  اکو که به حالت اقتصادی نیز مشهور است به دلیل مصرف پایین بنزین ازلحاظ اقتصادی صرفه‌جویی می‌گردد زیرا  تعویض دنده‌ها در دور پایین صورت می‌گیرد.

از نکات قابل‌توجه در حالت اکو نداشتن ترمز موتوری یا مقاومت بسیار کم موتور در مقابل حرکت، بعد از رها کردن پدال گاز می‌باشد، به همین دلیل برای مواقعی که نیاز به ترمز موتوری دارید باید کلید اسپرت را بزنید.

به‌طور مثال؛ وقتی به نزدیکی محل توقف می‌رسید و پدال گاز را رها می‌کنید می‌بینید که خودرو مانند حالت #خلاص به راه خود ادامه می‌دهد و از  سرعت آن کم نمی‌شود، در این حالت اگر بخواهید سرعت کم شود باید کلید اسپرت را فعال کنید حتی اگر مسیر کوتاه باشد،  فعال شدن حالت  اسپرت ترمز موتوری را برای شما قابل‌لمس می‌کند.

از ویژگی نداشتن ترمز موتوری قوی در حالت اکو می‌توان جهت صرفه‌جویی در مصرف سوخت بهره برد. به‌این‌ترتیب که چند صد متر قبل از رسیدن به محل توقف یا مقصد پا را از پدال گاز بردارید و اجازه دهید خودرو باقی مسیر را مشابه حالت خلاص در گیربکس دنده‌ای ادامه دهد، زیرا در این حالت دور موتور در پایین‌ترین میزان خود قرارگرفته و مصرف بسیار کم است.

نکته دیگر و شایان توجه در رانندگی در حالت اکو زمان و مکان استفاده از کروز است. همان‌طور که رانندگی در حالت اکو برای کفی و کم باری طراحی‌شده، برای فعال کردن کروز در حالت اکو نیز باید مسیر کفی باشد. در مسیرهای غیر مسطح به دلیل دور پایین موتور در اکو، در هر شیب ملایمی سرعت کم شده و  معکوس کشی‌هایی با دور بالا صورت می‌گیرد که صدای موتور آن (گاها) برای سرنشینان آزاردهنده می‌باشد. برای دچار نشدن به این مورد باید اسپرت را فعال کنید.

مطالب زیر را هم بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *