راهکارهای کاهش کوبش در آریزو

کوبش در خودرو یکی از ایراداتی است که باعث سلب آسایش سرنشینان می‌شود. عمدتا کوبش در زمان حرکت خودرو و به‌دلیل انتقال ارتعاشات ناشی از ناهمواری سطح جاده به‌کابین ‌خودرو ایجاد می‌شود.

از مهمترین عوامل بروز کوبش در آریزو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاق کوتاه لاستیک
  • معیوب بودن کمک فنرها
  • خرابی اجزای جلوبندی
  • تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

فاق کوتاه لاستیک

فاق لاستیک عبارت است از نسبت ارتفاع لاستیک به پهنای آن. در واقع با کاهش ارتفاع دیواره یا همان کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک به دلیل افزایش سطح تماس آن با زمین در در شعاع چرخش کم تر باعث می شود تا فرمان پذیری و چسبندگی خودرو به خصوص در سر دورها افزایش یابد. این موضوع باعث شده است تا روز به روز شرکت های خودروسازی به سمت استفاده از لاستیک هایی با نسبت ابعادی کم تر روی بیاورند و دینامیک رانندگی محصولات شان را افزایش دهند. اما باید توجه داشت که کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک به معنی کاهش راحتی سواری خودرو خواهد بود و لاستیک هایی با دیواره بلندتر سواری نرم تری را به ارمغان می آورند.

خودروسازان برای حل این مشکل معمولا به ارتقا و اعمال تغییرات مختلف در سیستم تعلیق خودرو و شاسی آن دست می زنند. بدین معنی که هر سازنده ای برای لاستیک خودروی خود یک ابعاد استاندارد را در نظر می گیرد و سیستم تعلیق خودرو را با توجه به آن از لحاظ مهندسی تنظیم می کند. حال با وجود آن که انحراف جزئی از این استاندارد تاثیر چندانی در عملکرد خودرو ندارد اما انتخاب لاستیکی با پهنای بیش از حد و نسبت ابعادی بسیار کم می تواند نه تنها بر کیفیت سواری بلکه بر سلامت شاسی و سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر بگذارد.

معیوب بودن کمک فنرها

کمک فنر یا جاذب ضربه (Shock Absorber) یک قطعه مکانیکی است که در نزدیکی چرخ های خودرو نصب می شود و وظیفه دارد که نوسانات ایجاد شده در فنر خودرو را کنترل و در نهایت میرا کند. میزان حرکت فنر و ارتعاشات وارده به کمک فنر را می توان عامل اصلی افزایش یا کاهش عمر کمک و کوبش دانست.

کمک فنر خودرو از یک طرف به شاسی متصل است و از طرف دیگر به سیستم تعلیق خودرو وصل شده است. زمانی که نیرویی به فنر وارد می شود فنر فشرده شده و مقداری انرژی در آن ذخیره می شود که پس از رها شدن این انرژی آزاد می شود در این حالت کمک فنر با تبدیل انرژی جنبشی ناشی از ضربه یا ارتعاش به یکی از اشکال دیگر انرژی که معمول به صورت حرارت است وظیفه میرا کردن ارتعاشات را به انجام می رساند. در صورت عدم وجود کمک فنر در خودرو و از بین نرفتن نوسان فنر چرخ خودرو از سطح جاده جدا می شد و کنترل خودرو از اختیار راننده خارج می شد؛ همچنین نرمی و راحتی سواری نیز کاهش می یافت.

خرابی اجزای جلوبندی

جلوبندی یکی از قسمت های خودرو است که در قسمت جلو و زیرین خودرو قرار دارد. وظیفه مجموعه قطعات آن راحتی در رانندگی و ایجاد تعلیق یا هندلینگ خودرو به هنگام عبور از سطوح ناهموار همانند دست اندازها و چاله ها است. قطعات جلوبندی شامل سیبک ها، دستگاه تعلیق، اکسل، سیستم فرمان، کمک فنر، فنر، سگ دست، شغال دست، طبق، میل تعادل و میل موجگیر است.

معرفی سیستم تعلیق خودرو، انواع و اجزای آن

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

معایب پر باد بودن یا کم بودن بودن تایر خودرو را در ادامه می خوانید.

– اگر فشار باد خيلي زياد باشد، معايب زير ظاهر مي‌شود:  

1 . باريک شدن سطح تماس لاستيک و جاده، کاهش قابليت‌هاي لاستيک و پايداري آن  
2. سلب آرامش و راحتي در رانندگی و کوبش 
3. ساييده شدن بيش از حد قسمت مياني 
4. از بين رفتن قابليت جذب نيرو‌هاي وارده از جاده به لايه‌هاي مياني لاستيک و افزايش آسيب‌پذيري آنها  
5. تمايل زياد به جدا شدن لايه‌هاي لاستيکي در زمان گرم شدن لاستيک، به دليل تجمع نيروها در مرکز آج‌ها 

– اگر فشار باد کم باشد، معايب زير ظاهر مي‌شود: 
1. زياد شدن مصرف سوخت به دليل افزايش سطح تماس لاستيک با جاده 
 2. سفت شدن يا انحراف فرمان به يک سمت در هنگام کم ‌باد بودن چرخ‌هاي جلو  
 3. ساييده شدن سريع‌تر و بيشتر قسمت بيروني آج‌ها  
4. بروز خطر جدي با بالا رفتن بيش از اندازه دماي لاستيک در زمان حرکت به دليل تغيير شکل زياد در ناحيه تماس لاستيک با جاده و افزايش احتمال جداشدن لايه‌ها. 

راهکارهای کاهش کوبش در آریزو

  • تعویض لاستیک
  • استفاده از ضربه گیر کمک فنر
  • تنظیم باد لاستیک
  • بازدید و آچارکشی دوره ای جلوبندی

تعویض لاستیک

تعویض لاستیک با سایز فابریک با لاستیک با برندهای معروف کره ای و ژاپنی می تواند اقدام مفیدی در راستای کاهش کوبش باشد. توجه داشته باشید که تغییر سایز فابریک لاستیک آریزو باعث ابطال گارانتی گیربکس و جلوبندی می شود.

سایز فابریک لاستیک آریزو 5 اکسلنت (توربو و تنفس طبیعی) و آریزو 6 برابر 205/50R17 و سایز فابریک لاستیک آریزو 5 لاکچری (دنده دستی) برابر 205/55R16 است.

رینگ و لاستیک آریزو 6

استفاده از ضربه گیر کمک فنر

ضربه گیر کمک فنر قطعه ایست که از پلی اورتان و فرمول خاص ساخته شده و بر روی کمک فنر خودرو نصب می شود و از کوبیدن ، لرزش و تکان خودرو ها جلوگیری می نماید. برندهای بسیاری نسبت به تولید ضربه گیر اقدام کرده اند، البته نمونه های تقلبی بسیاری هم در بازار موجود است.

تاثیر استفاده از ضربه گیر کمک فنر ممکن برای بعضی از رانندگان کاملا محسوس و برای برخی اصلا قابل لمس نباشد. توجه کنید که در بلند مدت ممکن است استفاده از ضربه گیر کمک فنر، کارایی خود را از دست بدهد.

استفاده از ضربه گیر کمک فنر آریزو

تنظیم باد لاستیک

میزان فشار باد لاستیک مناسب برای آریزو به منظور جلوگیری از کوبش بین 30 تا 32 psi معادل 2 تا 2.2 bar است.

بازدید و آچارکشی دوره ای جلوبندی

بازدید و آچارکشی جلوبندی می تواند به کاهش کوبش و افزایش طول عمر قطعات جلوبندی خودرو کمک کند.

سخن پایانی

از خودروی با رینگ سایز بزرگ و لاستیک فاق کوتاه، انتظار نرمی نداشته باشید.

خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

7 دیدگاه برای “راهکارهای کاهش کوبش در آریزو

  1. حامد اصلانی گفته:

    سلام.لطفا بفرمایید استفاده از لاستیک سایز ۲۱۵.۵۰.۱۷ با تایرهای ساخت کره که خاصیت نرم بودن رو دارن برای کاهش کوبش مفید هست؟ضمنا نمایندگی گفت ضربه گیر کمک فنر پلی اورتان برای خودروهای شاسی خوبه و برای آریزو۶ تاثیری ندارد.آیا این حرف درست هست؟

    • صادق خردمندی گفته:

      سلام. افزایش فاق لاستیک قطعا موجب نرمتر شدن ماشین میشه ولی توچه داشته باشید که تغییر سایز باعث ابطال گارانتی جلوبندی و گیربکس میشه. توجه داشته باشید که نمایندگی تا موقعی که مشکلی برای گیربکس یا جلوبندی پیش نیاد کاری به تغییر سایز لاستیک نداره ولی در صورت بروز مشکل ابتدا سایز لاستیک را چک می کنند.
      قطعا برای آریزو 6 تاثیر داره ولی همانطور که در متن گفته شد به جنس و برند ضربه گیر تقلبی نبودن ضربه گیر وابسته است.

  2. حامد اصلانی گفته:

    یه سوال داشتم اونم اینه که اگر پهنای لاستیک از ۲۰۵به۲۱۵تغییر کنه و فاقش همون ۵۰بمونه بازهم گارانتی ابطال میشه؟معمولا نمایندگی میگه فاق از ۵۰نباید بیشتر یا کمتر بشه.

    • عادل گفته:

      در واقع عدد فاق، درصد پهنای لاستیک هست. وقتی سایز پهنای لاستیک رو افزایش میدین، با عدد فاق یکسان ارتفاع لاستیک پهن تر بیشتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *