رقابت میان خودروهای کرهای و چینی در بازار ایران، از نخستین سالهای دهه نود خورشیدی شروع شد و با ورود محصولات جدید به بازار، ادامه یافت. رقابت بین هیوندای اکسنت و چری آریزو 6 نیز یکی از مقایسههای داغ این روزهای بازار است که در یک سوی آن، خودروی کماستهلاک و کوچک کرهای قرار دارد و در سمت دیگر، سدان لوکس و مجهز چینی رقیب خود را به چالش میکشد. نکته مهم در مقایسه هیوندای اکسنت و چری آریزو 6، این است که هر دو خودرو توسط خودروسازان خصوصی کشورمان یعنی کرمان موتور و مدیران خودرو مونتاژ شدهاند.
هیوندای اکسنت، سدانی جمعوجور و کم استهلاک از خودروسازی کره است که از دو دهه پیش تاکنون، در بازار جهانی حضور دارد. نسل چهارم این خودرو، در سال 2013 معرفی شد و بلافاصله به بازار کشورمان راه یافت. از سال 1396، کرمان موتور مونتاژ این سدان کوچک کرهای را آغاز کرد و این روند تا سال 1397 ادامه یافت. نسخههای وارداتی و مونتاژی هیوندای اکسنت، چند تفاوت کوچک با یکدیگر دارند که بزرگترین آنها، جایگزینی پیشرانه VVT به جای پیشرانه بلو در نسخه مونتاژ داخل است.
سمت دیگر این مقایسه را چری آریزو 6 تشکیل میدهد؛ خودرویی که بزرگتر و مجهزتر از چری آریزو 5 است و با قصد بهچالشکشیدن خودروهای کرهای دستدوم به بازار عرضه شده است. چری آریزو 6، مدت کوتاهی پس از عرضه و معرفی در چین، توسط مدیران خودرو به بازار کشورمان عرضه شد و از سال 1398 تاکنون، روی خط تولید این شرکت قرار دارد. چری آریزو 6، یک سدان مدرن و خوشچهره است که پیشرفت چینیها در زمینه خودروسازی را به تصویر میکشد.
مقایسه طراحی
نسل چهارم هیوندای اکسنت، در اوایل دهه دوم قرن بیست و یکم معرفی شد؛ از این رو، میتوان رگههایی از زبان طراحی نسل قبل خودروهای هیوندای را در اکسنت مشاهده کرد. هیوندای اکسنت، ظاهری متعادل و به دور از حاشیه دارد؛ هرچند طراحان این شرکت نهایت سعی خود را به کار گرفتهاند تا با استفاده از خطوط و حجمهای فانتزی، اندکی خشونت را به نمای جلوی خودرو تزریق کنند.
شیب دقیق خطوط نمای جانبی اکسنت که درنهایت به چراغها ختم شدهاند، هنر و مهارت طراحان هیوندای را ثابت میکند. نمای عقبی این خودرو نیز ظاهری آرام و باوقار دارد؛ همان نکتهای که خریداران سدانهای اقتصادی به دنبال آن هستند.
نمای داخلی هیوندای اکسنت، نسخه ارزانتری از کابین هیوندای سوناتا یا آزرا به شمار میرود و تجهیزات و آپشنهای کمتری را در خود جای داده است. بخش اعظم تجهیزات کابین، از پلاستیک ساخته شده است که با توجه به کلاس خودرو، این مساله طبیعی به نظر میرسد. درمجموع، میتوان ظاهر داخلی اکسنت را با توجه به سایر خودروهای اقتصادی بازار همچون رنو سیمبل، مطلوب و رضایتبخش توصیف کرد.
چری آریزو 6، خودرویی نسبتا جوان محسوب میشود و زمان زیادی از عرضه آن به بازار نگذشته است؛ بنابراین، بهراحتی میتوان الگوهای طراحی جدید و امروزی را در تمامی اجزای آن مشاهده کرد. جلوپنجره عظیم و چراغهای خشن، ظاهری تهاجمی را برای چری آریزو 6 رقم زدهاند؛ درحالیکه استفاده گسترده از کروم، به بیننده ثابت میکند که بههیچعنوان با خودرویی اقتصادی روبهرو نخواهید بود.
استفاده از خطوط تند و تیز و خلق پستی و بلندی در نمای جانبی خودرو، از خلاقیتهای طراحان چری است. چراغهای بزرگ عقب نیز که تا روی گلگیر جلو آمدهاند، ظاهر آریزو 6 را در حد و اندازه یک سدان سایز متوسط نشان میدهند؛ درحالیکه این خودرو، یک سدان کوچک است.
فضای داخلی چری آریزو 6 نیز با تکیه بر اصول طراحی مینیمالیستی خلق شده است؛ از این رو، ادوات کنترلی فیزیکی بهندرت در کابین آریزو 6 مشاهده میشوند و به جای آنها، صفحات و دکمههای لمسی قرار گرفته است. کابین چری آریزو 6، نسبتا بزرگ و جادار است و سرنشینان ردیف عقب در این خودرو، راحتی فوقالعادهای را تجربه خواهند کرد.
مقایسه فنی
مقایسه هیوندای اکسنت و چری آریزو 6 در قسمت فنی، نبرد پیشرانههای کماستهلاک تنفس طبیعی و موتورهای مدرن توربوشارژر است. موتور کماستهلاک و کمدردسر اکسنت، نقطه قوت این خودرو در بازار است؛ درحالیکه چری آریزو 6 با پیشرانه پرقدرت و البته حساس خود، در سوی دیگر این رقابت قرار دارد.
به نظر میرسد اگر فقط بخواهیم توان خروجی و چالاکی را مد نظر قرار دهیم، این حریف چینی است که برنده این بخش از مقایسه خواهد بود. جدول زیر، نشاندهنده مشخصات فنی چری آریزو 6 و هیوندای اکسنت است:
مدل خودرو | چری آریزو 6 | هیوندای اکسنت |
پیشرانه | چهارسیلندر توربوشارژر | چهارسیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور | 1.5 لیتر | 1.6 لیتر |
حداکثر قدرت | 147 اسببخار | 122 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 210 نیوتنمتر | 156 نیوتنمتر |
گیربکس | اتوماتیک CVT | چهارسرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 6.4 لیتر در صد کیلومتر | 6.4 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | 9 ثانیه | 11.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت | 184 کیلومتر بر ساعت |
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی
هر دو خودروی حاضر در این مقایسه یعنی چری آریزو 6 و هیوندای اکسنت، از نظر تجهیزات رفاهی در سطحی مطلوب قرار دارند. با این حال، اگر بهرهمندی از امکانات رفاهی متعدد عاملی تاثیرگذار هنگام خرید خودرو برای شما محسوب میشود، چری آریزو 6 انتخاب برتر این مقایسه خواهد بود؛ زیرا این خودرو با بهرهمندی از کروزکنترل، اتوهلد، سیستم تهویه اتوماتیک، دوربین 360 درجه و گرمکن صندلی جلو، دست بالاتر را در این رقابت دارد.
تجهیزات | چری آریزو 6 | هیوندای اکسنت مونتاژی |
چراغ | چراغ جلو هالوژن بههمراه دیلایت و اتولایت | چراغ جلو هالوژن بههمراه دیلایت و اتولایت |
سیستمهای مولتیمدیا | سیستم صوتی با شش بلندگو بههمراه ساب ووفر | سیستم صوتی با چهار بلندگو |
صفحهنمایش | 9 اینچی لمسی | 7 اینچی لمسی |
رینگها | 17 اینچی آلیاژی | 16 اینچی آلیاژی |
آینه | آینههای تاشوی برقی با گرمکن | آینههای جانبی با تنظیم برقی |
تهویه مطبوع | دیجیتال با دریچه برای ردیف عقب | تهویه اتوماتیک |
صندلی | تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو | تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو |
شیشه | چهار شیشه برقی | چهار شیشه برقی |
سیستمهای هشداردهنده | سنسور پارک عقب، سنسور نمایش فشار باد تایرها | سنسور پارک عقب، سنسور نمایش فشار باد تایرها |
سایر امکانات | فرمان برقی، دکمههای کنترل روی فرمان، سانروف، روکش صندلی چرمی، صندلی عقب تاشو، صفحه کیلومتر دیجیتال، دوربین 360 درجه، اتوهلد، کروزکنترل، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، کنترل ایستایی در سربالایی | فرمان برقی، دکمههای کنترل روی فرمان، سانروف، روکش پارچهای صندلیها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر تصویر دوربین دنده عقب در آینه وسط، کنترل ایستایی در سربالایی |
مقایسه ایمنی
در زمینه ایمنی، هیوندای اکسنت با وجود جثه کوچکتر، بر چری آریزو 6 برتری دارد؛ چراکه توسط موسسات ایمنی معتبر مورد آزمون قرار گرفته و امتیازات مطلوبی را دریافت کرده است. نسل چهارم هیوندای اکسنت در آزمون تصادف موسسه انکپ استرالیا یا ANCAP، موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است. در سوی مقابل، هیچ اطلاعات دقیقی از میزان ایمنی چری آریزو 6 وجود ندارد.
تجهیزات | چری آریزو 6 | هیوندای اکسنت |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم پیشکشنده کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، سيستم ضدسرقت (Immobilizer) | سیستم پیشکشنده کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، سيستم ضدسرقت (Immobilizer) |
کیسههوا | راننده و سرنشین جلو، جانبی و پردهای | راننده و سرنشین جلو، جانبی و پردهای |
سیستم ترمز و پایداری | ترمزهای دیسکی جلو و عقب بههمراه سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز کمکی، کنترل کشش و کنترل پایداری | ترمزهای دیسکی جلو و عقب بههمراه سیستم ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز، کنترل کشش و کنترل پایداری |
تجربه رانندگی
تجربه رانندگی با هیوندای اکسنت، همان چیزی است که از یک سدان اقتصادی باکیفیت انتظار دارید؛ سواری نرم و راحت بههمراه شتابگیری آرام و به دور از هرگونه فعالیت اضافه که این خودرو را به اتومبیلی محبوب برای خانواده تبدیل میکند. طراحی اصولی خودرو، سبب شده است تا راننده دید کاملی به اطراف داشته باشد؛ علاوهبرآن، صندلیهای ردیف جلو راحت هستند و برای سواریهای طولانی، مشکلساز نخواهند بود.
تنها نکته منفی کابین هیوندای اکسنت، فضای کم سر برای صندلیهای ردیف عقب است که نشستن طولانیمدت در ردیف عقب اکسنت را به یک دردسر تبدیل میکند. فضای صندوق هیوندای اکسنت، حدود 390 لیتر است که برای مسافرتهای خانوادگی کافی به نظر میرسد؛ هرچند اکسنت بزرگترین صندوق را در این کلاس ارائه نمیدهد.
درحالیکه تجربه سواری با اکسنت آرام و به دور از هیجان است، چری آریزو 6 حس و حال متفاوتی را برای راننده مهیا میکند. موتور و گیربکس چری آریزو 6، هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند و برخلاف تصور رایج از گیربکسهای CVT، جعبهدنده آریزو 6 رفتاری مشابه با گیربکسهای اتوماتیک معمولی را به نمایش میگذارد.
تاخیر پاسخدهی توربو، در آریزو 6 احساس میشود؛ هرچند بیشازحد آزاردهنده نیست. فضای کابین و صندوق چری آریزو 6، کاملا مناسب مصارف خانوادگی است و مطلوبتر از اکسنت به نظر میرسد. نکته منفی چری آریزو 6، فنربندی و سیستم تعلیق ساده این خودرو است که باعث میشود سواری این خودرو در حد اتومبیلهای کرهای همرده، نرم و راحت نباشد.
تحلیل شرایط بازار
هیوندای اکسنت به سبب عرضه طولانیمدت به بازار، از مزیت وفور قطعات یدکی برخوردار است. از سوی دیگر، این خودرو آنقدر پیچیده و مستهلک نیست که برای انجام تعمیرات آن دچار دردسر شوید. کرمان موتور نیز بهعنوان نماینده رسمی هیوندای در ایران، وظیفه ارائه خدمات به خودروهای هیوندای ازجمله اکسنت را برعهده دارد.
چری آریزو 6، خودرویی تازهوارد در بازار کشورمان محسوب میشود؛ اما اشتراکات بسیاری میان این خودرو و دو محصول دیگر چری یعنی آریزو 5 توربوشارژر و تیگو 7 وجود دارد که خیال مشتری را از بابت انجام امور مرتبط با تعمیرات و نگهداری آسوده میکند. چری آریزو 6 بههمراه گارانتی و با شرایط فروش منعطف، به مشتریان عرضه میشود و مدیران خودرو وظیفه ارائه خدمات پسازفروش به این خودرو را برعهده دارد.
جمعبندی
شاید اگر همچنان هیوندای اکسنت روی خط تولید قرار داشت و با قیمتی کمتر از مبلغ فعلی به دست مشتری میرسید، انتخاب میان چری آریزو 6 و هیوندای اکسنت به یک دوراهی دشوار تبدیل میشد. با این حال، توقف تولید محصولات هیوندای و سربهفلککشیدن قیمت خودرو، سبب شده است که ارزش خرید هیوندای اکسنت و سایر محصولات هیوندای، زیر سوال برود.
هیوندای اکسنت، خودرویی کممصرف، کم استهلاک و بیدردسر است که برای مدتی طولانی، قادر است بهعنوان خودروی خانوادگی خدمت کند؛ اما به نظر میرسد قیمت این روزهای این خودرو در کنار عدم برخورداری از امکانات رفاهی متنوع و همینطور فضای نسبتا محدود کابین آن نسبت به سایر سدانهای این رده قیمتی، باعث شده است تا در حال حاضر مشتریان کمتری برای این خودرو موجود باشند.
در سوی دیگر این رقابت، چری آریزو 6 قرار دارد که سدانی زیبا، بزرگ و جادار است که عملکرد فنی مناسبی دارد و در ازای مبلغ پرداختی، ویژگیهای مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد. چری آریزو 6 در شرایط فعلی بازار، برنده بیچونوچرای این مقایسه است؛ هرچند باید در نگهداری از پیشرانه توربوشارژر آن، دقت لازم را لحاظ کنید.
منبع : همراه مکانیک
مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:
- دلیل حذف لوگوی چری از محصولات مدیران خودرو و جایگزینی با لوگوی MVM
- دفترچه راهنمای ARRIZO5 و ARRIZO6
- رونمایی بهمن موتور از یک کراس اوور چینی با موتور مشابه آریزو 5 و آریزو 6
- تفاوت آریزو اکسلنت و آریزو لاکچری
- صفحه اینستاگرام آریزو 6 را دنبال کنید.