همهکسانی که خودرو صفر داشتهاند یا یک خودرو دسته دوم خریدهاند با یک سری سؤالات رایج درباره خودروشان مواجه شدهاند که آیا خودرو من اصلاً گارانتی معتبر شرکتی دارد؟ هرچند کیلیومتر کارکرد، باید برای سرویس دوره مراجعه کنم؟ اگر سرویس دوره خودرو را فراموش کنم چه اتفاقی میافتد؟ چه مواردی گارانتی را باطل میکند؟ اصلاً چرا باید به نمایندگی مراجعه کنم ؟ و تعداد زیادی سؤال دیگر…
گارانتی خودرو چیست؟
گارانتی خودرو به مجموعه خدماتی است که یک شرکت خودروساز طبق قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو به خریدار محصول خود میدهد و این خدمات تضمینکننده کیفیت و مشتری مداری آن شرکت خودروساز در قبال خودرو است. در ایران نیز خودروسازان و واردکنندگان خودرو، گارانتیهایی با حداقل ۱۸ ماهه و حداکثر ۵ ساله را ارائه میدهند. برای مثال گارانتی محصولات ایرانخودرو برای خودرو دنا حدود ۳۶ ماه و گارانتی محصولات سایپا برای خودرو پراید حدود ۱۸ ماه است.
وقتی یک خودروساز طی قرارداد خود با مشتری برای یک خودرو ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی تعیین میکند، به معنی آن است که تمامی قطعات این خودرو البته بهجز قطعات مصرفی در این مدت یا در این مسافت شامل گارانتی شده و از خریدار هیچ پولی بابت تعمیر یا تعویض موتور یا گیربکس و دیگر قطعاتی که مصرفی نیستند دریافت نمیشود.
حتی در برخی از خودروها قطعات مصرفی نیز تا مدتی مشخص شامل گارانتی است، دراینبین برخی شرکتها برای جذب مشتریان، خودروهای خود را تمام و کمال گارانتی میکنند و خریدار در زمان گارانتی هیچ هزینهای بابت سرویسها نمیپردازد. به عنوان مثال آریزو 5 توربو و آریزو 6 تا پنجاه هزار کیلومتر یا دو سال (هرکدام زودتر فرا برسد) دارای سرویس رایگان هستند.
شرایط گارانتی محصولات مدیران خودرو
- ارایه خدمات گارانتی فقط در نمایندگی های مجاز شرکت مدیران خودرو امکان پذیر می باشد.
- لازم است کارت گارانتی خودرو را هنگام تحویل خودرو از نماینده فروش تحویل گرفته و در زمان سرویس اولیه به نمایندگی مجاز ارایه نمایید.
- طول دوره گارانتی محصولات برند ام وی ام MVM شامل MVM 315، MVM X22، MVM X33 از لحاظ کیلومتری 60000 کیلومتر و زمانی 3 سال از تاریخ شروع گارانتی (هرکدام زودتر فرا برسد) می باشد.
- طول دوره گارانتی خودرو MVM X55 از لحاظ کیلومتری 100000 کیلومتر و زمانی 4 سال از تاریخ شروع گارانتی (هرکدام زودتر فرا برسد) می باشد.
- طول دوره گارانتی محصولات برند چری Chery شامل آریزو 5، آریزو 6، تیگو 5 و تیگو 7 از لحاظ کیلومتری 150000 کیلومتر و زمانی 5 سال از تاریخ شروع گارانتی (هر کدام زودتر فرا برسد) می باشد.زمان انجام سرویس اولیه حداکثر تا 5000 کیلومتر ویا 6 ماه از تاریخ شروع گارنتی (هر کدام زودتر فرا برسد) می باشد
- انجام سرویس ادواری کلیه خودروهای ام وی ام و چری هر 10000 کیلومتر میباشد. بدین صورت که پس از انجام سرویس اولیه خودرو، هر زمان کیلومتر خودرو شما به 10000 کیلومتر رسید جهت انجام سرویس به نمایندگی مجاز مراجعه نمایید. سپس میبایست در کیلومترهای 20 هزار، 30 هزار، 40 هزار و همینطور به بالا نیز جهت انجام سرویس های دوره ای مراجعه نمایید.
- در تمامی سرویس های ادواری (به استثنای سرویس اولیه) 1000 کیلومتر قبل از مجاز شدن بازه سرویس و تا قبل از 1000 کیلومتر پس از مجاز شدن بازه سرویس انجام سرویس های ادواری بلامانع می باشد مثلا (سرویس 20000 کیلومتر از 19000 قابل انجام بوده و تا قبل از کیلومتر 21000 می بایست انجام پذیرد).
- گارانتی خودرو با انجام سرویس اولیه معتبر است و تداوم آن با انجام سرویس های ادواری امکان پذیر است.
- رنگ خودرو در صورت رعایت ضوابط موضوع دوران گارانتی به مدت 3 سال تحت پوشش گارانتی است.
- هزینه کلیه تنظیمات، بازدید ها، رگلاژها، سرویس های ادواری پس از سرویس اولیه، مواد مصرفی و مایعات تحت پوشش تعهدات گارانتی نمی باشد.
- تعویض و تعمیر قطعات معیوب منوط به ثبت مجوز و تایید کارشناسان گارانتی شرکت مدیران می باشد.
- لاستیک در صورت وجود نقص فنی تا دوسال یا 40000 کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) تحت پوشش گارانتی می باشد. استهلاک لاستیک که ناشی از استفاده از خودرو باشد مشمول شرایط گارانتی نمی باشد.
- قطعات معیوب تعویض شده تحت پوشش گارانتی، متعلق به شرکت مدیران خودرو می باشد.
- گارانتی سیتم ضبط و پخش تا پایان بازه گارانتی خودرو می باشد.
موارد خارج از پوشش گارانتی
1- خسارت ناشی از عوامل خارج از کنترل شرکت مدیران خودرو
- خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو.
- استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و ….
- هرگونه تغییرات در خودرو و تقویت آن (تغییر در مشخصات محصول نظیر تغییرات موتور و …) یا حذف قطعات و جایگزین نمودن قطعات دیگر.
- خرابی ناشی از آتش سوزی (بلایای طبیعی، عمومی و … غیر از نقص فنی) اغتشاش و شورش های اجتماعی و سیاسی.
- صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشی شده، نمکریزی شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو، اگر سبب آسیب
- شدید به بدنه و رنگ خودرو شود (با نظر کارشناس فنی مدیران خودرو).
- فشار آوردن بیش از حد به خودرو و تحمیل بار بیش از ظرفیت مجاز حتی برای کوتاه مدت.
- خسارات ناشی از تعمیرات نامناسبی که توسط تعمیرگاه های غیرمجاز انجام شده باشد.
- آسیب ها و صدمات ناشی از نصب هرگونه قطعات غیراصلی.
- جبران خسارات بدنه، رنگ و تزئینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.
- نصب هرگونه قطعات زنگ زده که موجب بروز خوردگی و یا زنگ زدگی در سایر قطعات شود.
- وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در یک محیط نامناسب باشد.
- هرگونه خسارات وارده به بدنه و رنگ خودرو (تصادف و …) و تزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری.
- خرابی قطعات ناشی از هرگونه تعمیرات غیر اصولی بر روی خودرو نظیر جوشکاری و غیره.
- هرگونه حادثه در خودرو به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی به هنگام تعمیرات و یا وقوع آت شسوزی به دلیل سهل انگاری و یا استفاده از قطعات غیراصلی در تعمیرات انجام شده و یا دستکاری در سیم کشی خودرو توسط تعمیرگاه های غیرمجاز.
- عدم مراقبت لازم از خودرو (شامل عدم انجام سرویس ها، عدم مراقبت از بدنه).
- تأثیر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات نباتی و غیره، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی نظیر بارانهای اسیدی بر بدنه و رنگ خودرو.
- فاسد شدن باتری به دلیل عدم استفاده از خودرو برای مدت طولانی.
- پوسیدگی لاستیک خودرو، قطعات و سایر قطعات پلاستیکی به دلیل توقف طولانی خودرو و عدم استفاده از آن.
- ایرادات ناشی از ریزش آب و یا سایر مایعات بر روی قطعات الکترونیکی نظیر رادیوپخش، .ECU
- ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزاء داخلی خودرو مانند موتور میشود.
- خسارات ناشی از قرار گرفتن خودرو در میدانهای قوی الکترومغناطیسی و … (کنار پستها و زیر دکلهای فشار قوی انتقال نیرو).
2- خسارت ناشی از عدم انجام تعمیرات مناسب و استفاده از سوخت و روغن نامناسب
- بروز هرگونه ایراد ناشی از استفاده از روغن، مایعات، فیلترهای روغن، سوخت نامتناسب و یا غیراستاندارد.
- زنگ زدگی و تخریب و عملکرد نامناسب قطعات موتور و همچنین رادیاتور به دلیل عدم استفاده از ضدیخ و یا استفاده از آبهای املاحدار که رسوبات آنها موجب بروز ایراد میشود.
3- استهلاک عادی
- استهلاک عادی قطعات ( نظیر سایش عادی تیغه برف پاک کن یا لاستیک چرخ در اثر استفاده).
- استهلاک طبیعی خودرو، فرسودگی.
- هزینه ناشی از تعویض قطعات مصرفی.
4- موارد استثناء
- هرگونه خسارت کالای فاسدشدنی در حال حمل به وسیله خودرو، در صورتی که خودرو به دلیل بروز ایراد قادر به حرکت نباشد.
- هرگونه خسارت کالای در حال حمل به وسیله خودرو در صورت بروز حادثه یا تصادف.
- هرگونه خسارت مربوط به پرداخت هزینه های آژانس و پارکینگ به مالکین، در شهرها، در صورت خرابی خودرو و تصمیم مشتری به توقف آن و یا استفاده از وسایل دیگر حمل و نقل به واسطه خرابی خودرو.
- هرگونه خسارت ناشی از استفاده خودرو معیوب و با اطلاع قبلی.
قطعات مصرفی
قطعات مصرفی قطعاتی هستند که به صورت عادی پس از گذشت مدتی محدود یا مقدار کارکرد خاصی مستهلک شده و بایستی تعویض شوند. استهلاک این قطعات رابطه مستقیمی با نحوه استفاده از خودرو توسط مالک (کاربر یا راننده خودرو) دارد. این قطعات در صورتی تحت پوشش گارانتی قرار میگیرند. که تعویض آن ها به دنبال بروز ایرادات ناشی از قطعات مرتبط باشد. قطعات مصرفی مانند روغنها، روانکارها مایعات شستشو و خنک کننده می باشد.
شرایط گارانتی قطعات با عمر محدود
ابطال گارانتی خودرو
در شرایط زیر گارانتی خودرو ابطال و نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش از ارائه خدمات گارانتی به خودرو معذور خواهند بود.
- در صورتی که پلاک شناسایی هویت اتومبیل محو شده یا مفقود شده باشد، گارانتی خودرو لغو می شود.
- دستکاری در کیلومترشمار و تغییر مقدار کارکرد خودرو یا از کار انداختن کیلومترشمار بنا به تشخیص کارشناس فنی شرکت در هنگام پذیرش خودرو در نمایندگیهای مجاز، در صورت دستکاری کیلومترشمار توسط مشتری، گارانتی خودرو ابطال و مشخصات آن به کلیه نمایندگیهای مجاز اعلام خواهد شد.
- از کار افتادن کیلومترشمار چنانچه کیلومترشمار خودرو بدون خواست یا دخالت مشتری از کار افتاده باشد، مشتری بایستی سریعا و در اولین فرصت ممکن برای رفع عیب آن به نمایندگی های مجاز مراجعه نماید. در غیر این صورت، گارانتی خودرو به صورت کامل ابطال خواهد شد.
- خودروهایی که در سانحه شدید یا آتش سوزی به صورت کلی خسارت ببینند و ایراد به دلیل نقص فنی خودرو نباشد، حتی در صورت بازسازی کلی از پوشش گارانتی خارج می شوند.
- در صورت تغییر در کاربری تعریف شده توسط سازنده خودرو و تبدیل آن به خودروی مسابقه، کار و غیره، گارانتی خودرو ابطال میشود.
- عدم انجام سرویس اولیه در بازه مشخص تا 1000 کیلومتر کارکرد یا 3 ماه از تاریخ شروع گارانتی (هرکدام زودتر فرا رسد)
- درصورت تبدیل خودرو به دوگانه سوز.
ابطال گارانتی قطعات
- چنانچه در دوران گارانتی نسبت به تعویض قطعات و جایگزینی آن با قطعات غیراستاندارد یا متفرقه در تعمیرگاههای غیرمجاز اقدام شود، در صورتی که همان قطعه و یا سایر قطعات مرتبط با آن معیوب شوند، قطعه مذکور و سایر قطعات متعلقه در آن مجموعه از پوشش گارانتی خارج خواهند شد.
- کلیه قسمت های تغییریافته بر روی خودرو توسط هنرکده ها، آموزشگاههای رانندگی، تعمیرگاه ها و سایر مراکز خدماتی متفرقه از گارانتی خارج خواهند شد.
- شرکت مدیران خودرو تعهدی در قبال بروز اشکال در قسمتهای تغییریافته نخواهد داشت. بنابراین هرگونه آهن کشی، تقویت شاسی خودرو،موتور، تقویت فنرها و یا اصلاح آنها، استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت مجاز نمی باشد. در صورت نصب وسایل اضافی نظیر پروژکتور و بویژه دزدگیر غیراستاندارد و یا استاندارد توسط عوامل متفرقه و یا موسسات خدماتی غیر از مجموعه مدیران خودرو که منجر به بروز عیب در سیستمهای الکترونیکی و مکانیکی و یا به واسطه آن در سایر قطعات خودرو شود، تحت پوشش گارانتی نخواهد بود.
سرویس اولیه
- زمان انجام سرویس اولیه از تاریخ شروع گارانتی تا 3 ماه یا 1000 کیلومتر کارکرد (هرکدام زودتر فرا برسد) می باشد. (با توجه به تغییرات مکرر بازه سرویس اولیه حتما از نمایندگی پیگیر کیلومتر و زمان مراجعه برای سرویس اولیه باشید.)
- در صورت طی این زمان یا کیلومتر و عدم انجام سرویس اولیه، گارانتی خودرو ابطال میگردد.
- سرویس پیش بینی شده با توجه توصیه کارخانه سازنده این خودرو بوده و انجام به موقع سرویس اولیه و سرویس ادواری شمارا در نگهداری خودرو در وضعیت مطلوب و استفاده از خدمات گارانتی یاری می نماید.
- هزینه انجام سرویس اولیه در بازه تعریف شده شامل تعویض روغن موتور و فیلتر روغن موتور و اجرت سرویس اولیه رایگان می باشد.
دانلود دفترچه گارانتی محصولات مدیران خودرو
دفترچه گارانتی مدیران خودرو به همراه راهنمای عملیات سرویس های های دوره ای را از اینجا دریافت کنید.
بیشتر بخوانید
- گارانتی خودرو در ایران؛ گفتهها و ناگفتهها
- بررسی برندهای خودروسازی چینی موفق و ناموفق در بازار ایران
- از چه مکملهای سوخت برای خودرو خود استفاده کنیم؟
- همه چیز درباره اکتان بوستر و مکمل ها
- مهمترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی
- اصول نگهداری خودروهای توربو شارژ
- صفحه اینستاگرام آریزو 5 را دنبال کنید.