معاینه فنی آریزو | بررسی شرایط و الزامات

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی مجموعه‌ آزمایش‌هایی است که سلامت قطعات خودرو و عملکرد استاندارد آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. معاینه یکی از مهم‌‌ترین مدارکی است که باید همواره همراه رانندگان باشد، چرا که در صورت همراه نداشتن برگه معاینه فنی توسط پلیس جریمه خواهند شد.

چه خودروهایی باید در سال 1400 معاینه فنی داشته باشند؟

همان‌طور که در بخش‌ قبل گفتیم معاینه مهر تاییدی بر عملکرد استاندارد و سلامت خودرو است. طبق تعاریف سازمان استاندارد کشور خودروهای ساخت داخل و وارداتی که بیش از 4 سال از عمر آن‌ها گذشته است ملزم به انجام تست‌های معاینه و دریافت این برگه هستند.

 به همین دلیل در سال 1400، تمامی خودروهای:

  • تولید داخلی با مدل 1395 و قبل از آن،
  • وارداتی با مدل 2016 و قبل از آن،
  • خودروهای حمل و نقل عمومی با مدل 1398 و قبل از آن،

باید برای گرفتن معاینه اقدام کنند. بنابراین کلیه آریزوهای مدل 95 باید نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

فراموش نکنید که در صورت اخذ معاینه فنی برتر، در سال 1400 می‌توانید از تخفیف 30 درصدی برای ورود به محدوده طرح ترافیک بهره ببرید.

معاینه فنی آریزو

نوبتدهی اینترنتی معاینه فنی 1400

شهرداری تهران، با هدف گسترش خدمات الکترونیک و همچنین افزایش قابلیت‌های کاربردی، از بهمن‌ماه 99 سامانه نوبت‌دهی اینترنتی معاینه خودروها را به سایت تهران من به نشانی my.tehran.ir اضافه کرده است.

تا قبل از این، نوبتدهی اینترنتی معاینه ، فقط از طریق سایت ستاد معاینه تهران به نشانی inspection.tehran.ir امکان‌پذیر بود.

آدرس مراکز معاینه فنی 1400

آدرس و شماره تلفن مراکز معاینه فنی در سراسر ایران را در لینک زیر بخوانید:

آدرس مراکز معاینه در سراسر ایران

معاینه فنی آریزو

مراحل بازرسی خودرو در معاینه ی فنی

در مراکز معاینه فنی، بازرسی وسایل نقلیه به دو صورت « فنی » و « چشمی » انجام میشود. در بازرسی فنی، وسیله نقلیه شما باید تمامی تست‌های زیر را پاس کند:

1- آلایندگی خروجی اگزوز
2- کاتالیست اگزوز
3- عملکرد نور چراغ‌های جلو
4- هم‌راستایی چرخ‌ها
5- کمک فنرها
6- عملکرد ترمز
7- بررسی جلوبندی
8- تنظیم موتور
9- مصرف سوخت

آزمون چشمی در معاینه فنی چیست؟

اما علاوه‌بر آزمون فنی، تکنسین‌های حاضر در مراکز معاینه ی فنی، برخی ویژگی‌های مهم در ظاهر خودروها را نیز چک می‌کنند که به این عمل، اصطلاحا «کنترل عیوب ظاهری» یا «بازرسی چشمی» می‌گویند و شامل موارد زیر است:

1- برف پاک کن
2- شیشه شور
3- شیشه ها
4- کمربند ایمنی
5- بوق
6- دفرمگی بدنه
7- پوسیدگی بدنه
8- متعلقات اضافی بدنه
9- وضعیت لاستیک‌ها
10- وضعیت بلوری چراغ‌های جلو
11- چراغ‌های نور بالا و نور پایین
12- چراغ‌ راهنما
13- چراغ‌ عقب (ترمز/دنده عقب/خطر/چراغ پلاک)
14- طلق چراغ‌های عقب
15- صدای اگزوز
16- دود خروجی اگزوز

آزمون صوتی در معاینه فنی چیست؟

دستور العمل اجرای «تست صوتی وسایل نقلیه» با هدف کاهش آلودگی صوتی تهران و افزایش سطح استانداردهای معاینه، با همکاری دانشگاه تهران و شهرداری تهران تدوین شده و حتی به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده و از آبان ماه 99، انجام آزمون شدت صدای وسایل نقلیه، در تمامی مراکز معاینه تهران امکان‌پذیر شده است.

آن طور که آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه تهران، خبر داده، تست شدت صدا برای همه خودروها الزامی نیست و فقط برای آن‌دسته از وسایل نقلیه‌ای انجام می‌شود که صدای نامتعارفی از سیستم موتور، بوق یا سیستم اگزوز آنها شنیده شود که در این صورت، این نوع وسایل نقلیه باید آزمون صوتی را هم پاس کنند.

به همین دلیل، خودروهایی که موتور آنها دستکاری شده یا خودروهایی که سیستم اگزوز آنها تقویت یا شکسته شده است، در آزمون معاینه فنی، حتما دچار مشکل می‌شوند. لذا توصیه می‌کنیم که قبل از مراجعه به مراکز معاینه تهران، حتما از استاندارد بودن سیستم اگزوز خودروی‌تان اطمینان حاصل کنید.

مردودی خودرو در معاینه فنی

طبق آخرین آمار آنلاین مراجعات معاینه ، بیشترین علل مردودی خودروها، به ترتیب عبارتند از:

  • آزمون آلایندگی
  • نواقص ظاهری
  • آزمون ترمز
  • آزمون همراستایی چرخ
  • آزمون کمک فنر

در صورت مردودی در معاینه، حداکثر تا 15 روز برای رفع ایراد، فرصت دارید و باید دوباره به همان مرکز، مراجعه کنید.

قیمت معاینه فنی سال 1400

نرخ آزمون آلایندگی و ایمنی برای خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز ۴۷۰ هزار ریال، خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوییل سوز و گازسوز ۷۱۶ هزار ریال و موتورسیکلت های بنزین سوز ۱۲۰ هزار ریال تعیین شد.

همچنین بهای دریافتی برای بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز مبلغ ۱۲۵ هزار ریال تعیین گردید.

همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه خودروها و موتورسیکلت ها برای هربار مراجعه بعدی ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول را برای خودروهای سبک ۱۰۰ هزار ریال، خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۱۲۰ هزار ریال و برای موتورسیکلت ها مبلغ ۲۰ هزار ریال می باشد.

معاینه فنی برتر چیست؟

در معاینه ی معمولی، تست‌ها در «دور موتور آرام» است اما در معاینه برتر -که از بهار 97 تاکنون اجرایی شده- علاوه‌بر تست دور آرام، تست در «دور موتور 4000» نیز انجام می‌شود و به همین دلیل، بسیاری از خودروهای مونتاژی یا داخلی، توانایی پاس کردن آن را ندارند. البته آریزو با موفقیت آزمونهای مربوط به معاینه برتر را پشت سر می گذاد.

گرفتن معاینه فنی برتر، ضروری نیست اما رانندگان تهرانی که معاینه برتر داشته باشند، می‌توانند از تخفیف طرح ترافیک تهران بهره ببرند. علاوه‌بر تهرانی، خودروهای شهرستان‌‌ها نیز می‌توانند برای گرفتن معاینه برتر اقدام کنند.

معاینه فنی برتر آریزو

هزینه معاینه فنی برتر

اگر معاینه فنی معتبر دارید، برای گرفتن معاینه فنی برتر باید نصف هزینه صدور معاینه معمولی را پرداخت کنید. اما اگر معاینه معتبر ندارید، هزینه صدور معاینه برتر، تفاوتی با هزینه معاینه معمولی برای‌تان ندارد.

معاینه تا چقدر اعتبار دارد؟

1- برای موتورسیکلت، سواری شخصی و دولتی سبک: یک سال
2- برای عمومی سبک و سنگین با عمر کمتر از 10 سال: شش ماه
3- عمومی سبک و سنگین با عمر بیشتر از 10 سال: سه ماه

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *