شمع آریزو

ازآن‌جایی که شمع آریزو یکی از اصلی‌ترین قطعات موتور آریزو است، در این مقاله به معرفی شمع انواع نسخه های آریزو می پردازیم.

توان حرکتی هر خودرو، توسط پیشرانه آن تامین می‌شود؛ فرایند تبدیل انرژی جنبشی به حرکتی در پیشرانه خودرو‌های احتراق داخلی، توسط جرقه‌ای ایجاد می‌شود که شمع خودرو در محفظه سیلندر حاوی مخلوطی از بنزین و هوا می‌زند. نیروی حاصل از این احتراق، پیستون‌ها را به کار می‌اندازد و منجر به حرکت خودرو می‌شود.

مشخصات شمع فابریک آریزو 5 توربو و آریزو 6 بصورت زیر است:

برند Torch با کد LDK8RT
درجه حرارتی شمع ۸‌ (بین سرد و گرم)
فیلر 1.1mm
آچار ۱۶
رزوه ۱۲
پایه بلند

مشخصات شمع فابریک آریزو 5 تنفس طبیعی اتومات و آریزو 5 دنده دستی بصورت زیر است:

برند Champion با کد RER8WMB

درجه حرارتی شمع ۸‌ (بین سرد و گرم)
فیلر 0.85mm
آچار ۱۶
رزوه ۱۲
پایه بلند

برای تعویض شمع آریزو می توانید از شمع NGK با مشخصات زیر استفاده کنید.

شمع سوزنی ایریدیوم NGK 
شناسه فنی SILZKR6B11 

دسته‌بندی شمع بر اساس کد حرارتی

شمع‌ها با توجه به عملکرد و دمای احتراق متفاوت موتور‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی بر اساس میزان حرارت موجود در شمع در آخرین مرحله صورت می‌گیرد. میزان مقاومت هر شمع در برابر حرارت با شاخص بازه‌ حرارتی شمع مشخص می‌شود که عوامل متعددی در تعیین این کد دخیل هستند. طول و مساحت پایه‌ شمع و هم‌چنین ساختار الکترود مثبت و قدرت هدایت حرارتی آن، ازجمله عوامل مؤثر بر بازه‌ حرارتی شمع هستند.

انتخاب نامناسب شمع بر اساس کد حرارتی اشتباه، می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای خودرو شود و روی عملکرد آن تأثیر بگذارد. دسته‌بندی شمع‌ها بر اساس این شاخص به‌صورت زیر است.

شمع گرم (Hot Spark Plug)

این شمع‌‌ها که در بازار به شمع‌های پایه‌بلند معروف هستند، در مقایسه با شمع‌های سرد، مدت بیشتری گرما را در خود نگه می‌دارند و انتقال حرارت کمتری دارند. ازآنجایی‌که شمع‌های گرم، گرمای احتراق را بیشتر حفظ می‌کنند، درنتیجه بیشتر در معرض حرارت قرار دارند. این شمع‌ها مناسب موتورهای دور پایین و اصطلاحاً سردکارکرد هستند تا از طریق حفظ گرما، از تشکیل رسوبات ناشی از احتراق روی الکترودها جلوگیری کنند.

شمع سرد (Cold Spark Plug)

شمع‌های سرد پایه کوتاه‌تری دارند و با نام شمع‌های پایه‌کوتاه نیز شناخته می‌شوند. در این شمع‌ها، انتقال گرما به دلیل پایه کوتاه سریع‌تر انجام می‌شود و نسبت به شمع‌‌های گرم حرارت کمتری دارند. حرارت کمتر و سرد بودن این نوع شمع‌ها، از احتراق زودهنگام جلوگیری می‌کند و مناسب موتورهایی با دمای بالا مانند پژو 206 هستند.

مطالب آموزشی سایت را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *