کاربرد حالت L دنده اتومات

پرسش و پاسخموضوع: گیربکسکاربرد حالت L دنده اتومات
شهريار 4 سال قبل پرسیده

سلام
حالت L در دنده اتومات براي چه مواقعي استفاده ميشود؟

1 پاسخ
مدیر سایت کارکنان پاسخ داد 4 سال قبل

دنده سنگین L
از این حالت گیربکس در مواقعی که حداکثر قدرت موتور مورد نیاز است و باید با سرعت پایینتر  رانندگی کرد، استفاده میشود. مثلا رانندگی در سربالایی ها و یا استفاده از قدرت ترمزی موتور برای سرازیریها.  برای دنده دهی باید بعد از گاز دادن پای خود را از روی پدال بردارید و مجددا پا را روی پدال گذاشته و گاز دهید تا دنده تعویض شود.
در بسیاری موارد دیده شده که رانندگان ، پس از متوقف شدن در سربالایی ، از حرکت نکردن مجدد معترضند ، به گفته این دسته از دوستان خودرو در سربالائیهای تند ، پس از توقف دیگر حرکت نمیکند یا بسیار ضعیف و کند حرکت میکند .
برای دچار نشدن به این وضعیت باید در هنگام حرکت مجدد در سربالایی ، ابتدا وضعیت دنده را در حالت L بگذارید، اهسته پدال گاز را  پایین ببرید ، در نقطه ای متوجه میشوید که حرکت آغاز میشود (تقریبا یک پنجم کورس پدال ) و گاز خوردن ماشین خفه نیست ، درست در همین نقطه باید پدال را نگه دارید تا موتور کاملا گاز بخورد و خودرو  کمی به حرکت خود ادامه دهد ،(همان حالت نیم کلاچ در خودروهای دنده ای ) حالا اگر کم کم  گاز بدهید میبینید که از کم آوردن و حرکت نکردن و دور نگرفتن خبری نیست . (این فرایند کند نیست و کاملا منطقی پیش میرود طوری که موجب اعتراض خودرو پشت سر نمیگردد)
در این حالت (شیب تند) فقط باید به میزان گاز خور اتومبیل دقت داشته باشید و بیش از حد پدال گاز را فشار ندهید چرا که فشردن بیش از میزان لازم بر  پدال گاز ، باعث خفه تر و کند شدن خودرو میگردد.
در هنگام بالارفتن از شیبهای تند با سرنشین پر و حتی کولر روشن ، وقتی با دنده دستی و در دنده یک میرانید و میبینید که خودرو دور نمیگیرد و فقط آرام به مسیر خود ادامه میدهد ، در این زمان کافیست دنده را از دستی به دنده  L  تغییر وضعیت دهید و ادامه راه با  L برانید ، میبینید که بسیار بهتر از دنده یک نتیجه میگیرید و حتی میتوانید  سرعتتان افزایش دهید .
 اگر کمی دقت کنید تفاوت در قدرت را  کاملا درک میکنید .
نکته قابل توجه در این حالت مدت زمان رانندگی با  دنده L است که در  صورت  مناسب بودن مسیر و عدم لزوم نباید بیش از حد و طولانی در این حالت برانید ، زیرا اصولا در دنده کمکی تعویض تعداد دنده ها کمتر است. 
دنده کمکی همانطور که از نامش پیداست فقط جهت مواقع لزوم طراحی شده ، استفاده از این دنده برای مدت طولانی عامل مستهلک شدن سریعتر قطعات میگردد ، درست مانند اینکه دائم با دنده یک یا دو  برانید.

This entry was posted in . Bookmark the permalink.