تاریخ تولید لاستیک خودرو و انقضای آن

تاریخ تولید لاستیک و تعویض به‌موقع آن در کنار کیفیت مواد تشکیل‌دهنده روی عملکرد درست لاستیک تاثیرگذار است. در این میان بسیاری از افراد بدون توجه به تاریخ انقضای لاستیک خودرو و صرفا با مشاهده ظاهر سالم و نو آن، اقدام به خرید لاستیک‌های انبار شده و قدیمی می‌کنند؛ لاستیک‌هایی که با وجود پرداخت قیمت‌ بالا، طول عمر مفید آن‌ها بسیار کم است.

متاسفانه در بازار لاستیک ایران تعداد بی‌شماری لاستیک خارجیِ تاریخ گذشته و انبار شده‌ی دست چندم وجود دارد که در بسیاری از مواقع تشخیص آن‌ها از لاستیک‌هایی که تاریخ تولیدشان کمتر از 5 سال است، چندان آسان نیست. به همین دلیل، در این مقاله به آموزش نحوه خواندن تاریخ تولید لاستیک خودرو خواهیم پرداخت و به شما کمک می‌کنیم تا هنگام خرید لاستیک انتخابی مناسب داشته باشید.

تاریخ تولید لاستیک خودرو کجا نوشته شده است؟

شرایط نامناسب جاده‌های کشور، عدم رعایت سرعت مناسب و بسیاری موارد دیگر می‌تواند از علل لاستیک سایی و کاهش قابلیت چسبندگی آن با سطح زمین باشد که همین موضوع اهمیت توجه به تاریخ تولید لاستیک خودرو و عمر مفید آن را صدچندان می‌کند. به‌علاوه، استفاده از لاستیک‌های قدیمی و تاریخ مصرف گذشته خطر واژگونی را افزایش می‌دهند، چراکه لاستیک در حفظ تعادل خودرو بسیار اهمیت دارد.

تشخیص لاستیک تازه تولیده شده از قدیمی
حواستان به تاریخ انقضای لاستیک باشد!

تشخیص لاستیک‌های تازه تولید شده از لاستیک‌های انبار شده از روی ظاهر لاستیک امکان‌پذیر نیست و تنها راه تشخیص لاستیک جدید از قدیمی توجه به تاریخ تولید لاستیک است. برای تشخیص تاریخ تولید لاستیک خودرو کافی است به اعداد درج شده در قسمت حاشیه دور لاستیک یا فاق لاستیک توجه کنید.

تاریخ تولید لاستیک خودرو چطور خوانده می‌شود؟

چهار رقم انتهایی درج شده در حلاشیه لاستیک خودرو نشان دهنده تاریخ تولید لاستیک است که دو رقم ابتدایی، هفته تولید و دو رقم انتهایی، سال تولید تایرخودرو را نشان می‌دهد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تاریخ تولید درج شده در تمام تایرهای ایرانی و غیرایرانی به میلادی است.

تاریخ تولی لاستیک با این اعداد قابل تشخیص است
عدد 2517 درج شده روی لاستیک نشان می‌دهد که این لاستیک در هفته بیست‌وپنجم در سال 2017 تولید شده است

تاریخ انقضای لاستیک خودرو چند سال پس از تولید است؟

اگرچه تاریخ انقضای لاستیک خودروها بنابر تکنولوژی به‌کار رفته در ساخت آن‌ها متفاوت است اما طبق استاندارهای ارائه شده توسط دپارتمان حمل و نقل آمریکا، تاریخ انقضای لاستیک به‌طور متوسط 5 سال پس از تولید آن خواهد بود و پس از گذشت این مدت حتی با وجود عدم استفاده نیز، تایر خودرو فاسد شده و بهتر است از آن استفاده نکنیم.

عمر مفید لاستیک خودرو چند سال است؟
سن لاستیک را از روی اعداد درج شده روی آن متوجه شوید

پس از گذشت 5 سال از تاریخ تولید لاستیک، مواد به‌کار رفته در آن کیفیت خود را از دست می‌دهد. به‌علاوه، تغییرات استاتیک رخ داده در لاستیک و از بین رفتن مواد ضد اُزن و ضد اکسیژن موجود در آن، روند فاسد شدن لاستیک را تسریع کرده و تخریب بافت آن را به‌همراه دارد.

بنابراین برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک یا هرگونه اتفاق ناگوار دیگری که موجب به‌خطر افتادن سلامت شما خواهد شد، به عمر مفید آن دقت کنید. عمر مفید لاستیک‌های در حال مصرف نیز بنابر نوع و وضعیت جاده، سرعت خودرو، کیلومتر مسافت طی شده و وزن وارد شده بر خودرو متفاوت است.

بی‌توجهی به عمر مفید لاستیک خودرو و استفاده از لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته خطرات جانی و مالی بسیاری به‌همراه دارد و خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه سرنشینان خودرو خواهد کرد. بنابراین، طبق توصیه کارشناسان همراه مکانیک پیشنهاد می‌کنیم ضمن آگاهی و اطلاع از تاریخ تولید و انقضای لاستیک، هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض لاستیک خودرو خود اقدام کنید، حتی اگر از آن استفاده نکرده باشید.

سوالات متداول تشخیص تاریخ تولید لاستیک

اعداد 4 رقمی درج شده روی لاستیک خودرو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

دو رقم ابتدایی، هفته تولید و دو رقم انتهایی، سال تولید لاستیک خودرو را نشان می‌دهد. بهترین زمان تعویض لاستیک چه وقت است؟

تاریخ انقضای لاستیک 5 سال پس از تولید آن است و بهتر است لاستیک پس از گذشت 3 سال تعویض شود.

مطالب زیر را هم بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *