چری اومودا 5 با برند فونیکس در ایران

چند روز پیش برند لوکس و جدیدی از مدیران خودرو با نام فونیکس رونمایی شد. در مراسم معرفی و رونمایی از نشان جدید مدیران خودرو، خبر ورود خودروی جدید «اومودا» با نشان فونیکس به ایران اعلام شد. در حاشیه رونمایی از این نام جدید، مدیران این کمپانی ایرانی اعلام کردند که به زودی خاص‌ترین، عجیب‌ترین و نوآورانه‌ترین محصول شرکت خودروسازی چینی چری به ایران خواهد رسید. این مدل چری اومودا ۵ است.

FOWNIX

اومودا 5 به زودی در ایران

هر چند بعد از رونمایی خودرو اومودا در ماه گذشته در چین، زمزمه هایی مبنی بر ورود این خودرو به ایران منتشر شده بود اما این خبرها تنها در حد حدس و گمان باقی ماند. در نهایت اما با اعلام رسمی مدیران ارشد شرکت مدیران خودرو، مشخص شد که “خودرو اومودا” تحت برند فونیکس و به صورت همزمان با عرضه جهانی وارد بازار ایران نیز می‌شود. از آنجایی که نیمه دوم سال آینده، یعنی ۱۴۰۱، اومودا به بازار چین عرضه می‌شود، پیش‌بینی میشود که سال ۱۴۰۳ آنرا در کوچه‌ها و خیابان‌های ایران ببینیم.

درباره اومودا 5 چه می دانیم

پیش‌تر برند چری عادت داشت برخی از محصولات تکراری خود، مانند اعضای خانواده تیگو را از لحاظ ظاهری تغییر داده و آنها را به عنوان محصولاتی جدید به بازار عرضه کند. حالا به نظر می‌رسد این خودروساز چینی که بازار آن در کشور همواره داغ است، قصد دارد به زودی با محصولی جدید به نام چری اومودا ۵، عضو جدیدی به صنعت خودروسازی جهانی معرفی کند.

نمایشگاه گوانگژو چین امسال به محل رونمایی از اومودا، این ماشین جدید و تازه نفس، تبدیل شد. به نظر می‌رسد که این کراس‌اوور جدید و نسبتا خوش قیافه به عنوان نسل پنجم محصولات چری به بازار عرضه خواهد شد. کمی قبل‌تر این خودرو را با نام X-C می‌شناختیم، اما حالا با اومودا ۵ رو‌به‌رو هستیم.

در حال حاضر سرپرستی تیم اختصاصی طراحان چری به عهده استیو هیوم است و خود شخص او مدیریت روند طراحی این کراس‌اوور جدید را به عهده گرفته است. شاید نام اومودا کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که این نام طبق نظرسنجی‌های انجام شده در بیش از ۳۰ کشور دنیا انتخاب شده است.

از لحاظ ابعاد و تناسبات، چری اومودا ۵ تا حد بسیار زیادی به چری تیگو ۵ شباهت دارد، همان کراس‌اووری که در بازار داخلی کشور بسیار پرطرفدار است. طول، عرض ارتفاع و فاصله بین محورهای اومودا ۵ به ترتیب ۴.۴، ۱۸۳، ۱.۵۸۵ و ۲.۶۳۶ متر تخمین زده شده است. این نکته می‌تواند یکی از نقاط مشترک این دو خواهر و برادر باشد که یکی از آنها به نسل پیشین تعلق دارد.

اومودا 5

یکی از نکاتی که در نگاه اول خودنمایی می‌کند، گریل بدون قاب و حاشیه اومودای جدید است. از طرف دیگر چراغ‌ها به شکل قابل توجهی بزرگ‌تر شده و چرخ‌های ۱۸ اینچی نیز چشمک می‌زنند.

OMODA 5

طراحی فضای کابین نیز کاملا جدید به حساب می‌آید و به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجهز است. یکی از نکات مثبت که نشان از تغییرات اساسی در طراحی کابین این خودرو جدید دارد، کاهش تعداد دکمه‌ها و کنترلرهای اضافی است. به نظر می‌رسد که این صفحه نمایش‌ها بیشتر لمسی باشند تا آنالوگ.

کابین اومودا

اومودا 5 چه موقع به بازار ایران می رسد؟

به نظر می‌رسد که اومودا ۵ سال میلادی آینده آماده ورود به بازار کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی، آفریقایی، اروپایی و خود کشور سازنده، باشد.

نام‌گذاری این محصول حاصل نظرسنجی 30 مرکز چری در کشورهای مختلف اعلام شده است.

 کمپانی چینیِ چری با معرفی اومودا ۵، از نسل جدید کراس اوور‌های کامپت رونمایی کرد. این خودرو که قرار است از سال ۲۰۲۲ به بازار خودرو عرضه شود، احتمالا آغازگر سبکی جدید در طراحی و نامگذاری در این شرکت خودروسازی خواهد بود.

 ایرانی‌ها چری را با کراس اوور‌ها و سدان‌های تیگو و آریزو می‌شناسند. خودرو‌هایی که در طول یک دهه اخیر در جاده‌های ایران رفت و آمدشان زیاد شده است.

چری می‌گوید که در گام اول نسخه بنزینی اومودا ۵ را اواسط سال آینده عرضه می‌کند و پس از آن نیز مدل‌های هیبریدی و الکتریکی آن را تولید خواهد کرد.

کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که اومودا ۵ و محصولات دیگری این سری احتمالا جایگزین برخی از سری‌های تیگو خواهد شد و در آینده نیز به کلی جای خالی سری تیگو را پر خواهد کرد.

CHERY OMODA5

اومودا ۵ نسخه ۲۰۲۲ چه مشخصاتی دارد؟

خودروساز چینی در اومودا ۵ به کلی فرم طراحی را تغییر داده است؛ بنابراین هر آنچه که از طراحی چری در سری تیگو و آریزو دیده اید، به کلی فراموش کنید. اما نگاهی به اومودا ۵ نشان می‌دهد که طراحی این محصول به فرم طراحی سانتاکروز و توسان جدید بسیار نزدیک شده است.

در طراحی جدید سپر و جلو پنجره بزرگتر شده و آن‌ها فرم مشبک لوزی شکل دارند. علاوه بر ان طراحی چراغ‌های جلو و عقب به کلی تغییر یافته اند.  

البته در طراحی بخش عقب خودرو به نظر می‌رسد که اومودا ۵ بیشتر به طراحی عقب لکسوس NX شبیه شده است. اما با این حال طراحی سری جدید کراس اوور کامپت در این کمپانی چشم نواز و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

در مورد مشخصات فنی این خودرو نیز، مسئولان کمپانی چری می‌گویند که کراس اوور کامپکت اومودا ۵ به پیشرانه  ۱.۶ لیتری TGDI توربوشارژ مجهز است. پیشرانه‌ای که پاشش سوخت را به صورت مستقیم انجام می‌دهد و قدرت تولدی آن به ۱۹۷ اسب بخار می‌رسد.همچنین نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

چری مدعی شده که سیستم تعلیق اومودا ۵ در محور عقب را به شکل مستقل طراحی کرده است.

ابعاد این کراس اوور کامپکت ۴.۴۰ متر در طول، ۱.۸۳ متر در عرض، ۱.۵۸ در ارتفاع و فاصله بین محور‌ها به ۲.۶۳ متر می‌رسد.

در مورد امکانات اومودا نیز گفته می‌شود که این خودرو  مجهز به صفحه نمایش خمیده HD ۱۰.۲۵ اینچی دوتایی و صندلی‌های اسپرت یکپارچه است.

چری قرار است در نخستین گام این محصول را در بازار آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا عرضه کند. پس از آن هم برای ورود به بازار خودروی اروپا تلاش خواهد کرد.

آلبوم تصاویر چری اومودا 5

بیشتر بخوانید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *