تفاوت تیغه برف ‌پاک ‌کن ژله‌ای با معمولی؛ کدام بهتر است؟

هیچ‌چیز برای راننده خودرو، خطرناک‌تر از کاهش دید نیست و نداشتن دید مناسب هنگام رانندگی، قطعاً منجر به صدمات جبران‌ناپذیری خواهد شد. تیغه برف پاک کن ژله ای یا معمولی، یکی از تجهیزات ضروری و کاربردی خودرو است، که عدم کارایی صحیح آن در یک روز بارانی، حتماً شما را به دردسر خواهد انداخت. بر کسی پوشیده نیست که روز‌های برفی و بارانی، روز‌های مخاطره‌آمیزی برای رانندگی هستند و این قطعه کوچک و ارزان‌قیمت؛ می‌تواند بهترین دستیار شما برای به‌سلامت عبورکردن از چنین روز‌هایی باشد. هم‌چنین تمیزنگه‌داشتن شیشه جلو و دید شفاف و واضح نیز به‌لطف همین قطعه کوچک اما کاربردی، میسر می‌شود.در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید کدام نوع برف ‌پاک ‌کن برای خودروی شما مناسب است.

برف‌پاک‌کن خودرو

رانندگی در باران با برف ‌پاک ‌کن

برف پاک کن ، قطعه‌ای فلزی با روکشی پلاستیکی است که به‌صورت بازویی قابل‌حرکت، روی شیشه جلو خودرو قرار دارد. این قطعه با حرکات رفت‌وبرگشتی، آب و آلودگی‌های روی شیشه خودرو را تمیز می‌کند تا رانندگان خودرو دید کامل و واضحی نسبت به فضای پیش رو داشته باشند؛ البته در بعضی از خودروها مانند پژو 206 یا سیتروئن زانتیا، شیشه عقب نیز مجهز به تیغه برف پاک کن است که این قابلیت سهم زیادی در افزایش ایمنی دارد.

برف‌پاک‌کن‌های قدیمی‌تر، به‌وسیله یک اهرم در کنار فرمان خودرو کنترل می‌شوند؛ درحالی‌که در خودرو‌های مدرن و پیشرفته، برف‌پاک‌کن‌های الکترونیکی جایگزین مدل مکانیکی شده‌اند. هم‌چنین در برخی از خودرو‌های مدرن امروزی که مجهز به سنسور باران هستند، سرعت عملکرد تیغه برف پاک کن به‌صورت خودکار تنظیم خواهد شد.

ساختار و عملکرد برف پاک کن خودرو

ساختار برف ‌پاک ‌کن

برف ‌پاک ‌کن خودرو مجموعه‌ای مکانیکی یا الکتریکی است که وظیفه اصلی آن، تمیزنگه‌داشتن شیشه جلوی خودرو است. این مجموعه از یک موتوربرقی، چرخ‌دنده‌ مارپیچ، تیغه‌های پاک‌کننده، رابط مکانیکی انتقال نیرو و آب‌پاش تشکیل شده است. از اتصال چرخ‌دنده‌ها به یک موتور کوچک، نیروی موردنیاز برای به‌حرکت‌درآوردن تیغه‌های برف‌پاک‌کن تأمین می‌شود و درنهایت، حرکت تیغه برف پاک کن به جلو و عقب، موجب تمیزشدن شیشه می‌شود.

تیغه‌های برف پاک کن در عمل چیزی شبیه تی‌های پلاستیکی هستند که آب و آلودگی را از روی شیشه پاک می‌کنند. درصورتی‌که تیغه‌ها سالم و نو باشند، در حین حرکت رفت‌وبرگشتی آن‌ها، هیچ ردی روی شیشه باقی نمی‌ماند؛ اما اگر تیغه‌ها کهنه و فرسوده شده باشند، به‌خوبی به شیشه خودرو نمی‌چسبند و درنتیجه، رد و لک باقی می‌گذارند.

انواع تیغه برف ‌پاک ‌کن

برف پاک کن ژله ای

همان‌طور که گفته شد برف پاک کن به‌عنوان یکی از تجهیزات حیاتی، نقش مهمی در حفظ ایمنی خودرو در شرایط جوی نامساعد دارد؛ ازاین‌رو، انتخاب تیغه برف پاک کن مناسب، از اهمیت خاصی برخوردار است.

تیغه برف پاک کن معمولی

تیغه‌های برف ‌پاک ‌کن معمولی، ساده‌ترین و متداول‌ترین نوع تیغه در بازار هستند. جنس تیغه‌های معمولی، پلاستیک فشرده است و از لحاظ قیمتی نیز، مقرون‌به‌صرفه هستند. در اکثر خودروهای تولید داخل، از همین نوع معمولی استفاده می‌شود که به تیغه فابریکی نیز معروف است.

تیغه برف پاک کن ژله‌ای

بهترین نوع تیغه برف پاک کن ، تیغه‌های ژله‌ای هستند که به‌نوعی نسل جدید تیغه‌های برف ‌پاک ‌کن محسوب می‌شوند. تیغه‌های ژله‌ای از جنس سیلیکون ساخته ‌شده‌اند که علاوه بر طول عمر بیشتر، در برابر سرما و گرما نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. قدرت آب‌گیری بالا، از دیگر خصوصیات تیغه‌های ژله‌ای است؛ به‌صورتی‌که در یک حرکت رفت‌وبرگشت، هیچ لکه‌ای از آب روی شیشه باقی نمی‌گذارند. این تیغه‌ها، مناسب‌ترین انتخاب برای افرادی هستند که در مناطق پرباران و پربرف زندگی می‌کنند.

نوع دیگری از تیغه برف پاک کن به نام برف‌گیردار هم وجود دارد که استفاده از آن، چندان متداول نیست. این تیغه، مخصوص تردد در نواحی سردسیر و مناطق کوهستانی است و توانایی پاک‌کردن یخ و برف از روی شیشه خودرو را دارد. این تیغه‌ها، در شرایط جوی سخت شیشه را تمیز می‌کنند و از روی یخ و برف سر نمی‌خورند.

تفاوت تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی

انواع برف پاک کن ژله ای و معمولی

یکی از موارد مهم در انتخاب تیغه برف پاک کن مناسب، قدرت جمع‌آوری آب از سطح شیشه هنگام بارش باران است. قدرت آب‌گیری تیغه‌های برف‌پاک‌کن ژله‌ای، به دلیل جنس سیلیکونی و خاصیت چسبندگی بیشتر، نسبت به تیغه‌های معمولی بیشتر است. از سوی دیگر، تیغه‌های معمولی از استحکام بیشتری نسبت به تیغه‌های ژله‌ای برخوردار هستند و در مواجهه با یخ‌زدگی سطحی و گل‌ولای خشک‌شده، بهتر عمل می‌کنند.

بهترین تیغه برف ‌پاک ‌کن از لحاظ طول عمر

اگرچه تیغه برف‌پاک‌کن نیز مانند دیگر لوازم مصرفی خودرو عمر مشخصی دارد، اما یکی از عوامل مهم در انتخاب تیغه برف‌پاک‌کن، میزان عمر مفید آن است. تیغه‌های معمولی در برابر سرما یا گرما مقاومت ندارند و خیلی زود خراب و ازکارافتاده می‌شوند؛ در مقابل، تیغه‌های ژله‌ای به دلیل نوع جنس آن‌ها، در شرایط آب‌وهوایی مختلف، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

راه‌های نگه‌داری از تیغه برف پاک کن

تیغه برف پاک کن ژله ای

برای محافظت از تیغه برف پاک کن، راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

1. پرهیز از استفاده از برف پاک کن روی شیشه خشک

برای تمیزکردن غبار شیشه، بدون استفاده از شیشه‌شور، از برف‌پاک‌کن استفاده نکنید. حرکت تیغه برف ‌پاک ‌کن روی شیشه خشک، موجب ازبین‌رفتن آن و خط‌انداختن روی شیشه می‌شود. اگر مخزن شیشه‌شور خالی است، برای تمیزکردن شیشه تا زمان پرکردن مجدد آن صبر کنید یا این‌‎که در زمان توقف، به صورت دستی روی شیشه آب بریزید.

2. جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب

نور آفتاب و حرارت زیاد، باعث خشک‌شدن و ترک‌خوردن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود؛ ازاین‌رو، تا جایی که امکان دارد خودرو را در زیر نور آفتاب شدید قرار ندهید.

3. خودداری از پاک‌کردن شیشه‌های یخ‌زده با برف ‌پاک ‌کن

هرگز شیشه یخ‌زده خودرو را با برف‌پاک‌کن تمیز نکنید. این کار علاوه بر واردکردن فشار مضاعف به موتور برف‌پاک‌کن، باعث پارگی یا کج‌شدن تیغه برف ‌پاک ‌کن می‌شود.

چه زمانی تیغه برف‌پاک‌کن را تعویض کنیم؟

تیغه برف ‌پاک ‌کن

عمر مفید تیغه برف ‌پاک ‌کن ، در بهترین حالت 6 ماه است. هنگام حرکت تیغه‌های برف‌پاک‌کن فرسوده، صدای ناخوشایندی خواهید شنید که درنهایت، منجر به ایجاد خط‌ و خش روی شیشه خودرو می‌شود. هم‌چنین تیغه‌های معیوب، توانایی تمیزکردن شیشه‌ها را ندارند و اغلب روی شیشه، ردی از آب یا آلودگی را باقی می‌گذارند.

کلام آخر

با توجه به آنچه در متن به آن اشاره شد، اگر به دنبال یک تیغه برف ‌پاک ‌کن ارزان‌قیمت هستید که تا حدی بتواند از پس پاک‌کردن قطرات باران روی شیشه بر بیاید، می‌توانید برای خرید برف‌پاک‌کن‌های معمولی اقدام کنید؛ اما درصورتی‌که برای خرید یک برف پاک کن مرغوب با محدودیت خاصی مواجه نیستید و قصد خرید بهترین نمونه موجود در بازار را دارید، بهتر است به سراغ برف پاک کن ژله ای بروید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *