کاربرد دنده L یا دنده سنگین در گیربکس های اتوماتیک

حرف L نشان دهنده دنده سنگین در گیربکس‌های اتومات می‌باشد. از این حالت گیربکس در مواقعی که حداکثر قدرت موتور مورد نیاز است و باید با سرعت پایینتر  رانندگی کرد، استفاده میشود.  در خودروهایی که دنده L دارند، از این حالت برای حرکت در سربالایی‌ها یا مسیرهای سخت گلی و برفی استفاده می‌شود.  برای دنده دهی باید بعد از گاز دادن پای خود را از روی پدال بردارید و مجددا پا را روی پدال گذاشته و گاز دهید تا دنده تعویض شود. برای برگشتن به حالت درایو D نیازی به گرفتن ترمز یا عمل دیگری نیست، فقط شیفتر دنده (دسته دنده) را از حالت L روی D قرار دهید.

همچنین مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

دسته دنده آریزو 5

مدت زمان رانندگی با دنده L

نکته قابل توجه در این حالت مدت زمان رانندگی با  دنده L است که در  صورت  مناسب بودن مسیر و عدم لزوم نباید بیش از حد و طولانی در این حالت برانید ، زیرا اصولا در دنده کمکی تعویض تعداد دنده ها کمتر است. 
دنده کمکی همانطور که از نامش پیداست فقط جهت مواقع لزوم طراحی شده است. استفاده از این دنده برای مدت طولانی عامل مستهلک شدن سریعتر قطعات میگردد ، درست مانند اینکه دائم با دنده یک یا دو  برانید.

آریزو برف

نکات رانندگی در برف با ماشین‌های اتوماتیک

به‌طورکلی، رانندگی با چنین شرایطی با ماشین‌های دنده‌ای کار راحت‌تری است. چون ‌می‌توان تصمیم گرفت که چه میزان از قدرت موتور برای به‌حرکت‌درآوردن خودرو لازم است؛ اما به این معنا نیست که ماشین‌های اتوماتیک در برف ناتوان هستند.در ادامه رانندگی در برف با دنده اتوماتیک را بررسی می‌کنیم.

در بیشتر ماشین‌های روز و مدرن اتوماتیک، حالتی به نام Snow Mode وجود دارد که شرایط را برای راننده هنگام رانندگی در برف آسان‌تر می‌کند. به زبان ساده، Snow Mode یا حالت برفی، از هرزگشتن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.  

اما اگر خودروی شما به این قابلیت مجهز نیست، باید برای رانندگی در برف، دنده را به‌جای حالت D، روی دنده L یا روی دنده دستی 2 در حالت تیپ ترونیک قرار دهید. در حالت D، تمام دنده‌ها درگیر هستند. حالت L، یعنی شما اجازه نمی‌دهید دنده از یک بیشتر شود. دنده‌ 2 در گیربکس‌های اتوماتیک نیز به این معنا است که دنده‌ خودرو به 3 هم نرسد و 2 نقطه‌ آخر باشد. در بیشتر مواقع، بهتر است که دنده‌ خودرو را روی 2 بگذارید. اگر گیربکس اتوماتیک شما تیپ‌ترونیک باشد (مانند گیرلکس آریزو)، یعنی روی آن علامت + و – وجود داشته باشد، کار راحت‌تر است و می‌توانید به‌صورت دستی دنده را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که مسائلی مانند به‌آرامی گازدادن و با احتیاط تمام ترمزکردن، در مورد ماشین‌های اتوماتیک هم صدق می‌کند.

خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *