هنگامی که در حال خرید یک خودروی جدید، بهخصوص از انواع وارداتی یا خارجی باشید، حتما با اصطلاح «فیسلیفت» آشنا شدهاید. برای مثال، ممکن است فروشنده فیسلیفت نسل پنجم هیوندای الانترا را برای خرید به شما پیشنهاد کند یا اینکه از شما بخواهد به جای خرید سانتافه 2014، به سراغ سانتافه فیس لیفت 2016 بروید.
حال سوال اینجا است که فیسلیفت خودرو دقیقا چیست؟ و چه خودروهایی را فیسلیفتشده مینامند؟ اینها سوالاتی هستند که در ادامه متن به آنها پاسخ خواهیم داد.
فیسلیفت چیست؟
در پاسخ به این سوال، باید به ریشه کلمه لیفت توجه کنیم. واژه لیفت به عمل جراحی زیبایی صورت اشاره دارد که در طی آن، چینوچروکهای پوست از بین میروند تا چهره فرد جوانتر و شادابتر دیده شود. در دنیای خودرو نیز، اصطلاح فیسلیفت هنگامی به کار میرود که یک شرکت خودروسازی محصول خود را از نظر طراحی داخلی، خارجی و جلوههای بصری بهبود میبخشد.
ساخت یک خودروی جدید، امروزه فرآیندی هزینهبر برای خودروسازان است، به همین دلیل، شرکتهای خودروسازی ترجیح میدهند به جای ایجاد تغییرات بزرگ و ارائه محصولی کاملا جدید، تغییراتی کوچک در خودرو اعمال و محصول فیسلیفت را روانه بازار کنند. فیسلیفت خودرو، معمولا شامل قطعاتی همچون جلوپنجره، چراغها و سپرها میشوند؛ هرچند ممکن است سازنده تصمیم بگیرد بازه تغییرات را افزایش دهد و برای خودرو، خطوط طراحی جدید یا رینگهای متفاوت در نظر بگیرد؛ مانند تغییراتی که ایران خودرو روی دنا معمولی اعمال کرد تا به دنا پلاس تبدیل شود.
این تغییرات، در پارهای از اوقات بسیار محدود هستند؛ بنابراین، شما باید یک متخصص واقعی در خرید خودرو باشید تا تفاوت بین نسخه ساده و نسخه فیسلیفت یک خودرو را تشخیص دهید. برای نمونه تفاوت میان نسخه اصلی و نسخه فیسلیفت مرسدس بنز کلاس E نسل چهارم، آنقدر محدود است که اکثر مشتریان قادر نیستند تفاوتهای میان این دو نسخه را تشخیص دهند.
آیا فیسلیفت تنها به ظاهر خارجی خودرو محدود میشود؟
اجرای یک فیسلیفت، تنها منحصر به نمای خارجی خودرو نیست و بخشهایی از طراحی داخلی را نیز در بر میگیرد. ممکن است دریچههای سیستم تهویه طرحی جدید پیدا کنند، تودوزی داخلی تغییر یابد یا برخی المانهای تزئیناتی به خودرو افزوده شوند. گاهی اوقات، خودروسازان فضای داخلی، نسخههای فیسلیفت را با سیستم سرگرمی جدید، صفحه نمایشگر بزرگتر یا حتی یک داشبورد کاملا جدید به بازار عرضه میکنند.
در برخی مواقع، ممکن است فیسلیفت خودرو، قوای فنی را نیز شامل شود و شاهد بروز تغییراتی در این قسمت باشیم. استفاده از پیشرانههای جدید یا گیربکسهای بهینه، بخشی از فیسلیفت خودرو محسوب میشوند و این مورد در بازار خودروی اروپا و آمریکا که قوانین زیستمحیطی به طور مکرر بهروزرسانی میشوند، کاملا مرسوم است.
فیسلیفت چگونه در صنعت خودروسازی به یک رسم تبدیل شد؟
هنری فورد، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی در جهان محسوب میشود و نخستین فیسلیفت نیز به نام وی ثبت شده است. محصول شناختهشده این شرکت، فورد مدل T، حدود 19 سال روی خط تولید قرار داشت و بهطورمداوم، بهروزرسانیهایی روی این خودرو اعمال میشد. تاثیر این فیسلیفت، آنقدر قابلتوجه بود که آخرین نسخه از فورد مدل T که در سال 1927 به تولید رسید، با نسخه اولیه این خودرو که در سال 1908 ساخته شد ظاهر کاملا متفاوتی دارد.
سایر خودروسازان آمریکایی نیز از رویه ابداعشده توسط فورد پیروی کردند و از آن زمان، تغییراتی را به طور سالانه در محصولات خود اعمال میکنند؛ به همین دلیل است که خودروهای آمریکایی، با مدل سال تمایز داده میشوند.
رویه خودروسازان آمریکایی به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد و سایر خودروسازان جهانی نیز انجام فیسلیفت خودرو را بهعنوان بخشی از فرآیند خودروسازی در نظر گرفتند؛ هرچند انجام فیسلیفت آنها برعکس خودروهای آمریکایی، منظم نیست. برای مثال، خودروهای ژاپنی در نیمهعمر خود یعنی سه یا چهار سال پس از عرضه، مورد فیسلیفت قرار میگیرند.
معمولا در طول هر نسل از یک خودرو، حداقل یک فیسلیفت صورت میگیرد و اگر عمر این نسل در حدود شش یا هفت سال باشد، شاهد دو یا سه فیس لیفت خواهد بود. برای مثال، میتسوبیشی ASX از سال 2010 تاکنون، روی خط تولید قرار دارد و هماکنون چهارمین فیسلیفت آن به بازار عرضه شده است. البته این قانون، توسط همه خودروسازان رعایت نمیشود و برخی خودروها در طول عمر طولانی خود، بهسختی تغییر میکنند. برای نمونه، نیسان GT-R از سال 2007 با همین چهره در بازار حضور دارد؛ هرچند ایرادات فنی آن، به طور مداوم توسط مهندسان نیسان بررسی و رفع میشوند.
هزینه اجرای فیسلیفت خودرو چقدر است؟
اگر پیگیر اخبار خودروی داخل کشور باشید، حتما از شنیدن ارقام گزافی که خودروسازان بابت اجرای فیسلیفتهای خود اعلام میکنند، شگفتزده شدهاید. تغییراتی که طی عملیات فیسلیفت خودرو اجرا میشوند، در مناطقی اعمال خواهند شد که انجام تغییرات و بهروزرسانی آنها کمهزینه و راحت است. ضربهگیرها، سپرها، چراغها و جلوپنجره، در دسترسترین قطعات خودرو برای انجام فیسلیفت هستند.
با این حال، انجام همین تغییرات محدود نیز هزینهبر است و به همین دلیل، خودروهای فیسلیفت قیمت بیشتری نسبت به نمونه اولیه خود دارند. در بازار خودروی جهان، این هزینه تابعی از تغییرات انجامشده روی خودرو است و بین چندصد تا چندهزار دلار به ازای هر دستگاه خودرو، خواهد بود. با این وجود، در برخی موارد خودروهای فیسلیفت هیچ تفاوت قیمتی با نسخه پیشین خود ندارند.
آیا خرید خودروهای فیسلیفت منطقی است؟
اگر بخواهیم به سوال فوق پاسخ کوتاه دهیم، باید گفت که بله، خرید خودروهای فیسلیفت منطقی است. تغییرات صورتگرفته در فیس لیفت خودرو هرقدر هم اندک باشند، باز هم نسبت به نسخه اولیه پیشرفت کردهاند و ارزش پرداخت بهای بیشتر را دارند. از سوی دیگر، شما آخرین مدل از یک خودرو را خریداری میکنید و از این نظر، رضایت شما بیشتر جلب خواهد شد.
با ورود نسخه فیسلیفت خودرو به بازار، معمولا قیمت نسخه ساده کاهش مییابد و بازار خریدوفروش آن، تا حد زیادی افت میکند؛ بنابراین برای مشتریانی که به دنبال خریدی مقرونبهصرفه هستند، خرید نسخه ساده ارزش افزوده قابلتوجهی بههمراه خواهد داشت.
نمونههایی از فیسلیفت خودرو در بازار ایران
انجام فیسلیفت خودرو در بازار خودروی ایران نیز همانند سایر بازارها، امری مرسوم است و با توجه به آنکه خودروسازان ایرانی عادت به تولید طولانیمدت یک خودرو دارند، سعی میکنند با انجام فیسلیفتهای متعدد، همواره توجه مشتریان را به محصولات خود جلب کنند. در ادامه، نگاهی به برخی فیسلیفتهای انجامشده در صنعت خودروی کشورمان خواهیم داشت:
1. پژو پارس
شاید بتوان موفقترین و مشهورترین فیسلیفت خودروی انجامشده در کشور را مربوط به پژو پارس دانست. این خودرو که نسخه فیسلیفت پژو 405 محسوب میشود، با نگاهی به پژو 406 طراحی شده است و از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی تاکنون، روی خط تولید قرار دارد. فرمول موفق طراحی خارجی و داخلی پژو پارس سبب شده است که ایران خودرو تمایلی برای انجام تغییر بیشتر در این خودرو نداشته باشد و همچنان تولید همین محصول را ادامه دهد.
2. پیکان
پیکان نیز یکی از بادوامترین محصولات در خط تولید ایران خودرو بوده است و به همین دلیل، نسخههای فیسلیفت آن نیز پس از مدتی به بازار عرضه شدند. پیکان چراغ بنزی که با لامپهای مکعبیشکل بزرگ خود شناخته میشود، و پیکان سپرجوشن که از سپر پلاستیکی به جای سپر کرومی استفاده میکند، نمونههای فیس لیفت پیکان در دهه 60 و 70 خورشیدی بودهاند.
3. سورن
سورن سومین نسل از محصولات خانواده سمند محسوب میشود و حاصل اجرای یک فیس لیفت گسترده روی نسل اول و دوم سمند بوده است. این نسخه، مسیری کاملا مخالف با پژو پارس را طی کرد و نتوانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. سورن بعد از عرضه دنا، بهکلی فراموش شد و به نظر میرسد ایران خودرو نیز تمایلی به حفظ این محصول نداشته باشد.
4. ساینا
ساینا حاصل اجرای یک فیس لیفت ماهرانه بر روی تیبا است که بسیاری از نواقص ظاهری خودروی ملی سایپا را بهبود بخشید و البته سبب شد تا سهم سایپا از بازار خودروی کشور افزایش یابد. ساینا نیز همچون پژو پارس، یک فیسلیفت موفق بود؛ تا حدی که نسخه اصلی یعنی تیبا، هماکنون در سایه ساینا قرار گرفته است.
5. رانا پلاس و دنا پلاس
هر دو محصول، حاصل اجرای فیس لیفت جزئی روی محصولات رانا و دنای معمولی هستند که البته با تجهیزات بیشتری نیز همراه شدهاند. رانا پلاس بهتازگی وارد بازار کشور شده است و امکاناتی همچون پژو 207i را در اختیار خریدار خود قرار میدهد. دنا پلاس نیز نسخه بهروزشده دنا است که با استقبال خوبی در بین مشتریان مواجه شده است و اکنون یکی از محبوبترین محصولات ایران خودرو محسوب میشود.
مقالات مرتبط:
- چری آریزو 5 پلاس یا فیس لیفت آریزو 6، بررسی مشخصات فنی و قیمت
- ریمپ چیست؟ با فواید و زیان های ریمپ خودرو آشنا شوید.
- روکش صندلی آریزو؛ آری یا خیر؟
- همه چیز درباره کروز کنترل
- پیج آینستاگرام آریزو 6 را دنبال کنید.