اگر تجربه خرید خودرو بهخصوص خودروهای خارجی را داشته باشید، حتما با واژهای به نام تیپ یا تریم آشنا هستید. خودروسازان سالها است که محصولات خود را در بازههای قیمتی مختلف و با سطوح گوناگونی از امکانات روانه بازار میکنند تا به دو مزیت بزرگ دست یابند: نخست آنکه گروه گستردهتری از مشتریان امکان خرید خودرو را داشته باشند و دوم اینکه به جای عرضه طیف وسیعی از خودروها، تنها چند اتومبیل را در سبد محصولات خود قرار دهند.
عرضه خودرو در تیپها یا تریمهای مختلف، از دورانی آغاز شد که رقابت شدیدی بین خودروسازان شکل گرفت و از سوی دیگر، با افزایش سطح بودجه مشتریان، توقع آنها از خودروهای خریداریشده افزایش یافت. رشد استفاده از خودروها در ناوگانهای حملونقل عمومی نظیر تاکسیرانی یا خودروهای پلیس و آتشنشانی نیز، دلیل دیگری برای ارائه خودرو در تیپهای مختلف بود؛ چراکه نیازهای نهادهای خدمترسان عمومی، با تیپ پایه خودروها برطرف میشود و نیازی نیست تا امکانات رفاهی متعددی برای خودروهای ناوگان عمومی لحاظ شود.
استفاده از تیپ یا تریم در کشورمان چندان مرسوم نیست و اکثر محصولات تولیدشده توسط خودروسازان، تنها در یک تیپ عرضه میشوند؛ با این حال، حضور گسترده خودروهای چینی و گسترش فعالیت خودروسازان خصوصی طی سالهای اخیر، این رویه را تاحدودی تغییر داده است. برای مثال، خودروسازی همچون مدیران خودرو، ام وی ام X22 را در چهار تیپ از امکانات و تجهیزات به بازار عرضه میکند. تیپ پایه به امکاناتی حداقلی مجهز است و از گیربکس دندهای بهره میبرد در حالیکه کاملترین نسخه به گیربکس اتوماتیک و انواع امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است.
چرا استفاده از تریم یا تیپ در بین خودروسازان فراگیر شده است؟
عرضه خودرو در تریمهای مختلف سبب میشود تا مشتریان درک بهتری نسبت به انواع مختلف خودرو داشته باشند و هنگام خرید، تفاوتهای موجود بین هر تیپ با انواع دیگر را در نظر بگیرند. از سوی دیگر، عرضه خودرو در تیپهای مختلف به خودروسازان این امکان را میدهد تا نیازها و سلیقه مشتریان در بازارهای مختلف را شناسایی کنند. برای مثال مشتریان در بازار خودرو چین به تیپ پایه خودروها علاقه دارند، مشتریان اروپایی خودروهای پاک میپسندند و مشتریان آمریکایی نیز خودروهای سایز بزرگ با گیربکس اتوماتیک را خریداری میکنند.
تریم یا تیپ خودرو چیست؟
تریم یا تیپ هر خودرو، در حقیقت نسخههای مختلف عرضهشده از یک خودرو است. هر نسخه شامل تجهیزات و مشخصات منحصربهفردی است و هر نسخه با دیگر نسخههایعرضه شده تفاوت دارد. به طور معمول، تیپ ساده هر خودرو به حداقل امکانات مجهز است و تیپهای کامل هر خودرو نیز طیف گستردهای از آپشنها را در خود جای دادهاند. عرضه خودرو در تیپهای مختلف، سبب میشود تا هر نسخه با ویژگیهای منحصربهفرد خود قابلشناسایی باشد.
هر خودرو در چند تیپ به بازار عرضه میشود؟
اینکه هر خودرو در چند تیپ یا تریم به بازار عرضه شود، به تصمیم خودروساز و نحوه عرضه خودرو بستگی دارد. خودروهای موجود در بازار، معمولا بین یک الی شش تیپ دارند و در بیشتر موارد، خودروها در چهار یا پنج تیپ به بازار عرضه میشوند.
تیپ پایه خودرو، به حداقل امکانات ایمنی و رفاهی مجهز است؛ اما مقرونبهصرفهترین نسخه در بین تیپهای عرضهشده یک خودرو محسوب میشود. تیپ پایه، ضعیفترین قوای فنی را در خود جای داده است و ظاهر خارجی آن نیز در سادهترین حالت ممکن قرار دارد. به طور معمول، صندلی خودروها در تیپ پایه نیز به روکش پارچهای مجهز هستند و سیستم صوتی این تریم نیز بسیار ساده است.
سطوح بعدی، تریمهای میانی هستند که تجهیزات بیشتری را ارائه میدهند و این امکانات با بالارفتن قیمت خودرو، افزایش خواهد یافت تا زمانی که به بالاترین تیپ یا تریم برسد؛ تیپی که در ایران اصطلاحا به آن فولآپشن میگویند.
بالاترین تریم یا تیپ خودرو، تمام ویژگیهای تیپهای قبلی بهاضافه مشخصات جدیدی را در خود جای میدهد و البته گرانترین تیپ یا تریم در میان نسخههای عرضهشده یک خودرو است. صندلیهای تهویهشونده، روکش چرمی فرمان و صندلیها، سانروف، سیستم مالتیمدیای پیشرفته و امکانات ایمنی متعدد، از جمله امکانات بالاترین تریم هر خودرو هستند؛ این سطح از نظر قوای فنی در بهترین شرایط قرار دارد و قویترین پیشرانه و هوشمندترین گیربکس را در تیپ فول هر خودرو میتوان یافت.
البته با توجه به رده قیمتی هر خودرو و کلاسی که در آن قرار دارد، تنوع امکانات موجود در تیپ فول آپشن میتواند متفاوت باشد؛ به عبارت دیگر، ممکن است امکانات موجود در تیپ پایه خودروی لوکسی همچون ب ام و 528 در سطح بسیار بالاتری نسبت به تیپ فول میتسوبیشی لنسر قرار داشته باشد.
تریم یا تیپ خودرو چگونه نامگذاری میشود؟
هرکدام از خودروسازان شناخته شده جهانی استاندارد خاص خود را در زمینه نامگذاری تیپهای مختلف دارند؛ اما سه روش نسبت به سایر شیوهها مرسومتر است و بیشتر مشاهده میشود. در روش اول، از ترکیب دو حرف برای نامگذاری تریمهای مختلف خودرو استفاده میشود، مانند LX ، LS یا EX. این روش نامگذاری تیپها، در مورد محصولات تویوتا، هیوندای و کیاموتورز مشاهده میشود.
در روش دوم، هر تریم یا تیپ با یک اسم شناخته میشود. برای مثال، تیپهای مختلف با اسامی پلاتینیوم، لیمیتد (محدود) یا فلگشیپ نامگذاری می شوند. در روش سوم که در محصولات برخی خودروسازان همچون مزدا مشاهده میشود، از یک کد الفبایی برای مشخص کردن تریم خودرو استفاده میکنند، مانند مزدا CX-5 یا اینفینیتی QX80.
خودروسازان آمریکایی نیز از اسامی منحصربهفردی برای نامگذاری تیپهای با عملکرد فنی فوقالعاده استفاده میکنند که این روش نامگذاری، از چند دهه پیش تاکنون ادامه یافته است. برای مثال، نسخههای قدرتمند خودروهایی همچون شورولت ایمپالا یا شورولت کامارو را با حرف SS مشخص میکند. فورد نیز نسخههای خاص و قدرتمند فورد موستانگ را از دهه 1960 تاکنون با تیپ GT مشخص میکند.
چه تجهیزاتی را در هر تیپ میتوان یافت؟
همانطور که در قسمتهای قبلی اشاره شد، تیپ پایه هر خودرو به سادهترین تجهیزات و امکانات مجهز است. خودروسازان برای آنکه تولید تیپ پایه هر خودرو را اقتصادی کنند، تا حد امکان امکانات موجود در خودرو را حذف میکنند تا قیمت تمامشده خودرو کاهش یابد. حذف نمایشگر از سیستم چندرسانهای و جایگزینی آن با یک پخش صوت ساده یا استفاده از شیشه بالابرهای دستی به جای شیشهبالابر برقی فرآیندی مرسوم در تولید تیپ پایه خودروها است.
آینههای جانبی با تنظیم دستی و بدون گرمکن، سیستم تهویه غیراتوماتیک (دستی)، رینگهای فولادی با قالپاق پلاستیکی، صندلیهای پارچهای، گیربکس دندهای و سپرهای پلاستیکی مشکیرنگ ساده، بخشی از امکانات مرسوم در تیپ پایه خودروها هستند. همچنین امکان دارد این تیپ فاقد امکاناتی همچون سانروف یا سنسور پارک باشد. به طور معمول، خودروسازان جهانی امکانات ایمنی را از تیپ پایه خودروها حذف نمیکنند؛ اما این رویه، درخصوص خودروسازان چینی و ایرانی مشاهده میشود و شاهد اعمالی همچون حذف ترمزهای دیسکی چرخهای عقب و جایگزینی آنها با ترمزهای کاسهای هستیم!
یک پله بالاتر از تریم پایه، تریم یا تیپ میانی هر خودرو قرار دارد. بسته به تصمیم شرکت خودروساز، ممکن است یک یا چند تیپ میانی برای هر خودرو در نظر گرفته شوند. این تریم، در حد واسط تریم پایه و تریم فولآپشن قرار دارد. برخی تجهیزات اضافه در این سطح مشاهده میشوند که از جمله آنها، میتوان به گیربکس اتوماتیک، روکش چرمی صندلیها، نمایشگر سیستم چندرسانهای بههمراه دوربین عقب و سنسور پارک، سامانه مسیریاب ماهوارهای، سانروف، رینگهای آلیاژی و چراغهای LED اشاره کرد.
هنگامی که خودروسازان چند تیپ میانی را برای یک خودرو در نظر میگیرند، سعی میکنند تا تفاوتهای موجود بین هر تیپ را برجسته کنند تا تمایل برای پرداخت وجه بیشتر در مشتری ایجاد شود. گاهی اوقات نیز تنها یک تیپ میانی برای خودرو در نظر گرفته میشود و مشتری میتواند با پرداخت وجوه اضافه، پکیجهای مختلف شامل امکانات ایمنی و رفاهی یا کیت بدنه را برای اتومبیل خود سفارش دهد. با این حال، همچنان برخی تجهیزات و امکانات غیرقابلدسترسی هستند تا خرید تیپ فولآپشن منطقی محسوب شود.
درنهایت، تیپ فولآپشن یا کامل خودرو قرار دارد که کاملترین نسخه خودرو لقب میگیرد. این تیپ، علاوه بر آنکه حداکثر امکانات و تجهیزات ممکن را در خود جای داده است، از رنگهای اختصاصی یا کیت بدنه منحصربهفردی نیز بهره میبرد. همچنین ممکن است پیشرانه این تیپ توسط تیونرهای شناختهشده، بهینهسازی شده باشد؛ نظیر آنچه در خصوص بی ام و با کیت M پاور یا مرسدس بنز با تریم AMG مشاهده میشود.
جمعبندی: هر تریم برای چه مصرفکنندهای مناسب است؟
در متن به تیپ یا تریم خودرو اشاره شد و ویژگیهای هر تیپ را مورد بررسی قرار دادیم. مشخص است که هر تیپ یا تریم خودرو، مشتریان خاص خود را دارد. خریداران تریم ساده خودرو، معمولا نهادها و سازمانهای دولتی یا خصوصی هستند که به طور معمول، خودروهای تیپ پایه را با حداقل قیمت و در تعداد بالا خریداری میکنند؛ همچنین از این تیپ خودرویی، در ناوگان تاکسیرانی نیز استفاده میشود.
مشتریان تیپ میانی خودروها را عمدتا خریداران خانوادگی تشکیل میدهند؛ افرادی که با سطح بودجه محدود، به دنبال خرید خودرویی برای پاسخگویی به نیازهای خود هستند و بازار خودرو را برای یافتن بهترین گزینه جستجو میکنند. تیپ میانی سدانهای سایز متوسط، سدانهای کوچک و شاسیبلندهای سایز متوسط یا کوچک عمده خودروهای خریداریشده توسط این طیف از مشتریان هستند.
در پایان، مشتریان تیپ فولآپشن خودروها قرار دارند. مشتریانی با سطح بودجه قابلتوجه که به دنبال دستیابی به بالاترین حد از قدرت و سرعت یا سوارشدن بر لوکسترین خودروها هستند. این گروه از مشتریان، طیف کوچکی از کل خریداران خودرو را تشکیل میدهند؛ اما وجه پرداختی آنها، خودروسازان را به عرضه بیشتر خودروهای لوکس مجاب میکند.
مطالب مرتبط :
تفاوت آریزو اکسلنت و آریزو لاکچری
صفحه اینستاگرام آریزو 5 را دنبال کنید.