قلق های رانندگی با گیربکس CVT

انتقادهای زیادی به جعبه دنده CVT یا ضریب متغیر وارد است و خودروهای مجهز به گیربکسCVT معمولا طرفدار زیادی ندارند.  اما واقعیت این است که این جعبه‌دنده‌ها مانند هر سیستمی، نقات قوت و ضعف خاص خودشان را دارند و باید بدانید با آن ها چگونه رفتار کنید. در واقع اگر طریقه کار با گیربکس CVT را یاد بگیرید و بدانید با آن چگونه رفتار کنید، تجربه رانندگی با این خودرو‌ها می‌تواند لذت‌بخش هم باشد.

از جمله مزایا استفاده از این نوع سیستم‌های انتقال قدرت می‌توان به کاهش مصرف سوخت تا بیش از ۱۸ درصد نسبت به گیربکس‌های خودکار معمولی، انتقال روان‌تر و یکنواخت‌تر قدرت موتور، کارایی دینامیکی بهتر، شتابگیری بهتر، کارکرد دائمی موتور در بهینه‌ترین دور که ضمن کمک به سلامت موتور موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

بایدها و نبایدهای رفتار با گیربکس CVT

اگر صاحب خودرو مجهز به جعبه دنده CVT هستید، بهتر است که به موارد زیر توجه کنید:

  • بعد از توقف و برای شروع مجدد حرکت پدال گاز را به‌آرامی فشار دهید. برای شروع حرکت هرگز پدال گاز را تا انتها فشار ندهید.
  • هنگامی که پشت چراغ قرمز (کمتر از سی ثانیه تا یک دقیقه) ایستاده‌اید، خودرو را در دنده خلاص قرار ندهید.
  • در حالت L در جاده کفی که لزومی وجود ندارد برای مدت طولانی نرانید، اما در سربالایی و سرپایینی شدید، مدت‌زمان طولانی راندن با دنده کمکی موردی ندارد.
  • در هنگام سراشیبی، دنده را در خلاص قرار ندهید زیرا اصلا به خودرو کمک نمی‌کنید.
  •  از دنده‌های حرکت، ناگهان به دنده عقب نروید. (بر عکس این کار هم اصلا توصیه نمی‌شود.) ابتدا خودرو را متوقف کنید و سپس دنده عقب بگیرید.
  • ازآنجاکه فعال نمودن سیستم کروز و اسپرت الکترونیکی می‌باشند، به همین دلیل می‌توان گفت استفاده از کروز در هر مقدار مسافتی که تصور می‌کنید به آن نیاز دارید ایراد ندارد، حتی اگر مسیر کوتاه باشد. اگر این سیستم به شما کمک می‌کند حتماً آن را فعال کنید و از وجود آن بهره ببرید و در استفاده از آن صرفه‌جویی نکنید.
  • برای تعویض دنده در هیچ‌کدام از حالت‌های گیربکس CVTنباید پدال گاز را کم‌وزیاد کنیم، این کار را سیستم به‌طور خودکار انجام می‌دهد.
  • در هرکدام از حالت‌های اتوماتیک گیربکس CVT جهت معکوس کشی می‌توانید پدال گاز را به‌طور ناگهانی تخته کنید تا معکوس کشی صورت پذیرد. در سربالایی‌ها یا سینه‌کش‌های طولانی به‌طور طبیعی (به دلیل افزایش مقاومت‌ها) سرعت کم می‌شود. در این مواقع طبیعتاً اگر فقط گاز بدهیم روش صحیحی نیست. ممکن است کمی سرعت زیاد شود اما به‌مرور از سرعت کاسته می‌شود، جهت پیشگیری از افت سرعت باید به‌موقع معکوس کشی کنید، درست مانند اتومبیل‌های دنده‌ای. (برای  معکوس کشی در اتوماتیک پدال را ناگهانی پایین ببرید). فراموش نکنید در  سربالایی‌ها معکوس کشی به‌موقع و جان دادن به موتور از اصول صحیح رانندگی است. فرقی ندارد در چه سرعتی هستید حتی در سرعت ۳۰ کیلومتر هم این امکان برای شما فراهم است.

نحوه صحیح پارک کردن

برای خاموش نمودن نیز به روش صحیح عمل کنید تا برای خروج از پارک دچار مشکل نشوید.

بعد از توقف ابتدا :

  • دنده را در وضعیت خلاص قرار دهید،
  • دستی را بکشید،
  • ترمز را رها کنید تا وزن خودرو روی لنت‌های عقب باشد،
  • مجدد ترمز را نگه‌دارید.
  • دنده را در پارک بگذارید،
  • سپس اتومبیل را خاموش‌کنید.

خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *