حالت اسپرت در آریزو

در این حالت دنده‌ها نسبت به حالت اکو در دور بالاتری تعویض می‌گردند، به همین دلیل در هر دنده نسبت به اکو گشتاور بیشتری داریم.

در اکو وقتی حرکت می‌کنیم و به‌آرامی افزایش سرعت می‌دهیم، دنده‌ها بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ دور در دقیقه سبک می‌گردند و در حالت اسپرت با همان نوع رانندگی، بین ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ دور که این تلورانس دور در تعویض دنده بستگی به شیب مسیر و میزان بار خودرو دارد. در این نوع شتابگیری دور موتور در حالت اکو از ۴۰۰۰ دور بالاتر نمی‌رود و دور موتور در حالت اسپرت تا ۵۰۰۰ می‌رسد.

 در موارد زیر میتوانید اسپرت را فعال کنید ؛

  • شتاب گیری در ابتدای حرکت
  • در مسیرهایی که جاده دارای شیب است (هم سربالایی و هم سرپایینی)
  • وقتی در حال حرکت، تصمیم به افزایش سرعت با قدرتی بالا را دارید .

در حالت اسپرت و در سراشیبیها مقاومت موتور در مقابل افزایش سرعت نسبت به حالت اکو کاملا محسوس است (ترمز موتوری). به همین دلیل وقتی در سراشیبیها کروز فعال است ، از حالت اسپرت نسبت به اکو پاسخ بهتری میگیرید. همچنین در سینه کشها و پستی و بلندیهای جاده صدای معکوس کشیهای ممتد موتور آزارتان نمیدهد ، زیرا موتور با دوری بالاتر و قدرتمندتر از حالت اکو قرار دارد و افت سرعت در این حالت برای خودرو کم است .

از موارد موردتوجه در حالت اسپرت یکی اختلاف بسیار کم میزان مصرف بنزین نسبت به اکو «در شهر» است و دیگری مصرف کمتر لنت ترمز به دلیل وجود ترمز موتوری است. جهت صرفه‌جویی در مصرف بنزین و لنت بهتر است برای « ترافیک‌های روان » از حالت اسپرت بهره ببرید زیرا با برداشتن پا از پدال گاز سرعت بیشتر از حالت اکو کم می‌شود و نیاز به ترمزهای پشت‌هم دیده نمی‌شود همچنین برای حرکت چند متری نیاز به فشرده نگه‌داشتن پدال گاز ندارد.

مجدد یادآور می‌شوم که برای استفاده مناسب از کروز در مسیرهایی که پستی‌وبلندی‌ دارند حتماً حالت اسپرت را فعال کنید تا قدرت موتور افزایش پیداکرده و از افت بیش‌ازحد سرعت جلوگیری کند؛ زیرا وقتی‌که سرعت بیش‌ازحد کم نمی‌شود معکوس کشی صورت نمی‌گیرد.

2 دیدگاه برای “حالت اسپرت در آریزو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *